6 maj 2018

Skön helg och fungerande värmepanna

Oj vilket fantastiskt väder vi har haft sedan i fredags. Idag har det varit runt 26-27 och inte ett moln på himlen.

Jag började iallafall dagen med min vanliga Body Pump-klass kl. 10. Det verkade inte som om värmen hade avskräckt de trogna medlemmarna utan klassen var full som vanligt. Efter gymmet tog jag en dusch och sedan gick jag till en bowl-klubb i närheten där Steve hade match. Jag satt och njöt och solade bredvid planen medan de andra spelade. Efter matchen, som de vann, gick vi till vår lokala franska restaurang L'Affaire för söndagslunch.

Jag började med en läskande Aperol Spritz.
Det har oftast varit ganska lugnt på restaurangen när vi varit där, men nu var det riktigt livligt vilket är jättekul. Först satte vi oss utomhus men Steve höll på att smälta bort, trots att vi satt i skuggan, så vi fick pallra oss in igen.
 Både Steve och jag beställde var sin portion bläckfiskringar med chilisås till förrätt. De formligen smälter i munnen och är de bästa jag någonsin ätit. Jag tog bort en stor del av smeten som Steve gärna åt upp istället:-) 
Restaurangens Sunday Roasts innehåller lite ovanliga inslag. Min beef kom med pumppure' och ...
En liten söt cottage pie. Steve beställde lamm och fick, förutom den vanliga steken även ett par "lammbullar" med lätt currysmak. Kul när de provar något nytt.
I fredags var jag och 3 svenska kompisar till Little Bay. Jag anser att alla borde uppleva den ... med all mat till halva priset så kan man inte klaga heller. De andra gillade stället, och deras "shabby chic" inredning:-
Även Little Bay har uppdaterat sin meny lite och tagit bort ankbröstet som jag ofta beställt tidigare och lagt till gravad alx med avocado, creme fraiche och rom på bröd. Jag åt inte brödet och efter att ha saltat ordentligt så var resten riktigt gott.
Till huvudrätt blev det rödspätta med krabba, spenat och stekta grönsaker som var lika gott som vnaligt.
Som jag berättat tidigare så har vi haft problem med vår värmepanna och på fredag och lördag hade vi en kille här som fixade den. Rörmokaren som bytte värmeelement för två år sedan hade uppenbarligen inte gjort sitt jobb utan använt olämpliga, billiga och kanske till och med begagnade delar. 20 års kalkavlagringar i vattenbehållaren gjorde inte heller saken bättre.
Så här såg det 2 år gamla elementet ut när killen tog ut det, det hade både spruckit och rostat. Han sa att det hade kunnat få hela pannan att explodera! Jag såg det andra elementet när det togs ut för två år sedan och det hade bara lite kalkavlagringar på sig, men annars var det rakt och oskatt. Det blev ingen billig historia men hellre betala för riktiga reservdelar och ett bra jobb än begagnade och icke lämpliga som den tidigare "rörmokaren" satte in.
Imorgon blir det tidig uppväckning eftersom tåget mot Lake District avgår klockan 6.50 från Euston station som ligger i norra delen av London. Pust. Sedan följer 4 timmars tågresa. Vädret lär ska bli helt ok, åtminstone imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...