13 maj 2018

Lake District - Rundtur i området - Dag 2/3

God morgon, tillbaka hem efter min morgon-Body Pump.

Så har jag då kommit fram till kvällen dag 2 och dag 3 i Lake District.

Andra natten sov vi på ett hotell som heter Hydro Hotel med fantastisk utsikt över Lake Windermere. Hotellet verkade nyrenoverat ... men de verkade ha tappat motivationen när de kom till "undantaget" där vårt rum låg. Genast man öppnade dörren till "undantaget" möttes man av en lukt av fukt och nötta heltäckande mattor. Rummet var ok men möblerna trötta. Det såg ut som om de målat rummet men beslutat sig för att spara möblerna som såg ut att vara från 70-talet eftersom de ändå höll ihop.
Vi hade köpt hotellövernattningen via ett specialerbjudande och både middag och frukost ingick i priset.

Matsalen
Det var inte precis rusning i matsalen men ändå fick vi vänta i 1 timme innan vi fick vår mat. Det var dock värt det när den äääntligen kom. Vi hittade inget intressant bland huvudrätterna utan beställde istället två "sharing platters", en med kött och den andra med ost. Vi beställde också in var sin förrätt med kycklingpate, vi var hungriga som vargar efter en dag av sightseeing😋. Servitören skrattade när vi beställde och försökte varna oss att det var mycket mat men vi åt upp allt på brickorna utom brödet och humousen (Carina har också börjat äta LCHF nämligen😃). Allt smakade jättegott!
Efter middagen tog vi en sängfösare i deras bar innan vi gick genom den vackra korridoren till vårt "undantag". Den påminde lite om skräckfilmen "The shining". Mitt i allt fick man för sig att de två flickspökena skulle stå i änden av korridoren ...
Frukosten på hotellet var jättegod och de hade ett buffee med english breakfast där man kunde ta vad man ville ha, vilket innebar att man slapp att tallriken togs upp av kolhydratiga vita bönor och bröd.
Stärkta av den bastanta frukosten checkade vi ut från hotellet, lämnade in våra ryggsäckar i deras bagagerum och gav oss iväg på en promenad i området med målet Hawkshead via barnboksförfattaren Beatrix Potters hemby. Först tog vi en bilfärja över till den andra sidan av sjön.

Det som slog mig under resan var hur stora segel- och motorbåtar som fanns på sjöarna. Det kändes kanske lite onödigt med lyxbåtar på en liten sjö utan chans att komma vidare om man inte satte den på en trailer och transporterade den med en bil,
Vårt första stopp var en gammal turistutsiktsplats från 1700-talet, Claife Viewing Station.
Ingen dålig utsikt.
Sedan fortsatte vi vår vandring längs vägar och promenadstråk, ibland genom fårhagar.
Den engelska landsbygden är verkligen vacker. I Lake District får byggnader vara endast stenfärgade eller vitmålade, inga andra färger är tillåtna.
Beatrix Potters by. Man kunde besöka hennes hus mot en lite inträdesavgift men det var vi inte så intresserade av. Känner till henne men har aldrig läst någon av hennes barnböcker.
Kunde inte hålla mig från att ta ytterligare några bilder av får, och lamm i synnerhet.😍
På rätt väg ...
Den här korasen har intressanta färger och går under smeknamnet "Oreo-kor" eftersom de ser ut som ett oreo-kex som är ett chokladkex med vaniljfyllning😊
"Trappan till ingenting". Undrar vad de tänkte här, om de vade att mura igen dörren kanske de kunde ha tagit bort trappan också😁
Efter nästan 2 timmars vandring kom vi slutligen fram till Hawkshead. Efter att ha gått omkring i den vackra byn tog vi en drink på en av pubarna och sedan buss till färjhamnen igen. En mycket trevlig dag ute och vi klarade oss precis från regnet som började först när vi kom fram till Bowness igen.
Vårt sista hotell hade ett spaområde med jacuzzi, simbassäng och bastu och när vi checkade ut lyckades Carina tigga till sig ett besök. Jag går bara på spa om det också ingår behandlingar, så medan hon satt i bastun så gick jag till samma pub som första kvällen och dracken Aperol spritz och njöt av deras levande brasa, ingen fuskbrasa här inte.
När Carina spaat klart tog vi en taxi från hotellet till tågstationen och sedan blev det bussfärd till stationen Oxenholme varifrån vårt London-tåg avgick, de lokala tågen strejkade nämligen. Vi hade nästan två timmar på oss i Oxenholme och blev tipsade om en pub i närheten där vi tog en lätt lunch och var sitt glas vin.

På väg tillbaka till tågstationen såg vi de här rufsiga lamorna ... lite trevlig variation mot alla får och kossor som vi sett under helgen:-)
Gillar deras pannluggar😊
Det var våra tre dagar i Lake District det och vi hann se hur mycket som helst. Jag rekommenderar verkligen ett besök, antingen i slutet av april/maj eller på hösten när det är "ruska".

Nu är det bara att lägga undan guideboken om Lake District och ta fram boken om Gardasjön dit jag åker nästa onsdag tillsammans med min norska kompis Svanhild. Hon bor nuförtiden i Finland så vi kommer att mötas upp på flygplatsen Malpensa nära Milano varifrån vi kör till Sirimone där vi kommer att bo. Det är mycket semester nu😃