26 maj 2018

Gardasjön - Dag 3 och 4

Hej alla, hoppas ni har haft en skön lördag. Jag har både hunnit gå på Body Attack och min entimmesrunda eftersom vädret var så soligt och varmt. Vi har också hunnit städa hela lägenheten så nu är den tämligen fri från katthår igen ... åtminstone golvet😏.

Imorgon kommer min amerikanska kompis Thad hit och sover över. Han är bara i England en snabbis och på måndag bär det av till Berlin igen där han bott och jobbat i flera år.

Här kommer de sista bilderna från Gardasjön.

Den trejde dagen körde vi längs den västra sidan av Gardasjön och vi hann stanna i både Salo, Gardone Riviera, Maderno och Tignale på toppen av ett högt berg. Svanhild körde på ditvägen och jag vågade inte titta på utsikten så länge vi körde för det var verkligen högt upp, men vackert när vi äntligen kom fram. Jag körde ner men det var helt ok för då körde vi på insidan, mot bergsväggen. Jag har verkligen fått en mild höjdskräck på äldre dar😏.
Högaltitudskossor i Tignale😊.
Den lilla byn var otroligt ren och välunderhållen men jag skulle inte vilja bo här, tänk att behöva köra uppför de slingrande vägarna varje dag ... och ännu värre, på vintern!😱
Salo' och en Margarita i solen.
På lördag och den fjärde dagen lät vi bilen vila och såg oss runt i Sirmione och besökte bland annat slottet/fästningen Rocca Scaligera.
Man fick en mycket bra utsikt över Sirmione-halvön.
Vägen ut ur Sirmione
Ingången till stan som vi klämde oss igenom varje dag med bilen😊
När vi lämnade fästningen gick vi runt resten av ön och stötte på ett par som höll på att vigas. Utsikten var jättefin men jag skulle nog inte vilja vigas med en bunt turister som stirrade😒
Längst ut på halvön fanns en strand som var öppen för alla och vi satt och njöt länge på bryggan.
Resans sista måltid intog vi på en restaurang som vi hittade dagen före och som hade lite ovanligare rätter, varav många tillagades i en souse vide. Jag rekommenderar verkligen restaurangen som hette Al Boccondivino. Vår servitris kunde noll engelska men som tur var hade de engelsk meny och man kommer långt med att peka, vi lyckade också peka oss till ett jättegott lokalt rödvin😋
Till förrätt blev det en charcuteriebricka och några ostar ...
Och till huvudrätt beställde vi båda perfekt stekta ankbröst med grönsaker.
Vi var ordentligt mätta när vi gick därifrån och tog en runda runt torget för att smälta maten innan vi gick tillbaka till hotellet. Våra flyg gick vid 11- och 12-tiden och vi hade en tvåtimmars bilresa till Malpensa så det blev inte en alltför sen kväll.

Något som vi tyckte var jättegulligt var tiggande ankpar som man ofta såg vid uteserveringarna, kul med lite variation från katter och gråsparvar😊
Det fanns också ett litet sött kapell vid ingången till stan.
Det var den mycket roliga resan det. Det var verkligen bra att ha bil för man blir så mycket friare och hinner se mer på kortare tid. Vi lekte också med tanken att köra till en annan vacker sjö i närheten. men när satnaven sa att det skulle ta ca två timmar en väg så skippade vi tanken eftersom det skulle ha blivit för stressigt.