24 maj 2018

Gardasjön - Dag 1 och 2

Sådär, nu är jag hemma efter en kväll vid bowls-planen. Steve och en annan kille spelade match, som de som tur var vann. Den andra killens flickvän, Sharon, var också med så jag slapp sitta ensam och uggla. Sharon är dessutom bara några år äldre än mig så vi har mer att prata om än de andra kvinnorna i klubben som är över 60. Vi brukar alltid skicka FB-meddelande till varandra inför en match för att kolla om den andra också ska dit.

Så, kanske det är dags att lägga upp det första inlägget om Gardasjön då😏

Min trogna reskamrat Svanhild och jag träffades på flygplatsen Malpensa utanför Milano eftersom hon flög in från Helsingfors och jag från London. Flygplatsen ligger dock en ordentlig bit från Gardsasjön, eller Sirmione där vi bodde, och vi hade därför hyrt bil. Vi landade sent på eftermiddagen och vid 18-tiden kunde vi köra iväg i vårt lilla blå kraftpaket. Svanhild fick köra från flygplatsen eftersom resan till S för det mesta gick längs motorvägar och hon är nuförtiden vanare att köra än jag😊
Efter två timmars körning anlände vi äntligen till Sirmione som är en liten halvö i Gardasjön. Själva stan är stängd för största delen av trafiken, men eftersom vi bodde på hotell där fick vi specialtillstånd att åka in. Det visade sig inte vara det enklaste att ta sig till hotellet eftersom vi var tvugna att köra längs smaaala gator med en hel del turister (thank God att vi hade en liten bil😀). Vi formligen kröp fram. Vi insåg också att vår bil måste vara jättetyst eftersom vi låg typ 30 cm från dem när de upptäckte oss och förskräckt hoppade ur vägen😈.

Vårt hotell, Luna.
Hotellrummet var ganska enkelt möblerat men det var rent och innehöll allt vi behövde. Balkongen var dock den största jag någonsin haft.
När vi packat upp gick vi ut igen för en sen middag. Vi letade inte efter en restaurang alltför länge (vi var hungriga) och satte oss tillslut på en uteservering i närheten.
Området är känt för sin fisk så vi delade på tre olika fiskförrätter och sedana beställde vi var sin forell med jättegod peppar- och gräddsås.
Mysigt
Våra nattduksbordslampor i retrostil. Man satte på och av den genom att rotera plattan på sidan.
När jag kollade tripadvisor innan vi bokade hotellet så hade det fått mycket beröm för sin buffefrukost och vi blev inte besvikna. Den innehöll allt man kunde tänkas vilja ha.
Det här bordet med flingor, kakor, bullar och frukt besökte jag inte men väl bordet bakom med italiensk bacon, korv och äggröra.
Jag hade också tagit med mig mitt eget bröd och kunde lasta på massor av smör och korv. Osten kom i lite väl stora skivor så den fick man sätta på sidan. De hade också en kaffemaskin där man kunde ta vad man ville, allt ifrån Americano till macchiato.
När vi ätit frukost den första morgonen styrde vi kosan till den östra delen av Gardasjön, med mig bakom ratten. Det visade sig dock vara jätteenkelt att köra i området, med 70 000 rondeller och en maxhastighet på 70 km/h hinner man aldrig få upp farten:-).

Vårt första stopp var småstande Garda där vi stannade ett par timmar och promenerade runt.
You are here😊
Sedan fortsatte vi till en annan stad som hette Malcesine, varifrån man kunde ta linbana till Monte Baldo. Vi skippade dock den eftersom ingen av oss hade lust att sitta högt uppe i en korg som svängde fram och tillbaka i vinden😏
Något som vi däremot gjorde var att besöka det mycket välbevarade slottet Castello Scaligero varifrån man hade en fanstastisk utsikt över Gardasjön och de blåfärgade bergen.
Utsikt från högsta tornet ...
Som hade en klocka som härstammar från 1442 (själva slottet är från 12- 1300-talet)
Utsikten var också perfekt för selfies😎

50 nyanser av blått
När vi sett oss mätta på den vackra staden fortsatte vi färden till dagens sista anhalt, Riva Garda, som ligger så högt upp man kan komma vid Gardasjön. Här satte vi oss ner och åt en sen lunch med fantastisk utsikt över sjön och bergen och drack en Campari Spritz som smakar lite bittrare ... och sötare tyckte jag, än Aperol Spritz.
Något som slog oss under dagen är att 90 % av turisterna var tyskar och italienarnas engelskakunskaper var ganska mediokra medan de talade nästan flytande tyska i varje affär😊. Visst är det tämligen nära till Schweiz och Tysklandm, men nog måste det komma lika många turister från andra länder också?! Å andra sidan var vi där lite innan den egentliga turistsäsongen inleddes. Det var dock tur att vi båda kunde tyska, speciellt när vi talade engelska med affärsinnehavare och servitörer och fick svar på tyska😊.

När vi ätit och njutit av omgivningarna lite till vände vi bilen och åkte ner till Sirmione igen, en resa som tog ca 1,5 timme trots att avståndet bara är 50 km från ända till ända. Det går inte snabbt när man bara får köra 50-70 km/h på de flesta sträckor men man ser desto mer😊
På kvällen åt middag på en liten finare restaurang i Sirmione där det var fine dining som gällde, dvs, små portioner, suck. De hade iallafall Burrata på menyn och då är måltidsvalet enkelt för mig. Har man än gång ätit en Burrata så bleknar mozzarella och buffalomozzarella i jämförelse, gräddigare ost får man leta efter😋😋😋. Jag beställde burrata till förrätt ...
... och havsabborre med burrata till huvudrätt ... såååå gott, men skulle ha kunnat äta dubbelt så mycket.
Efter middagen gick vi ner till sjön och njöt av solnedgången.
Det var dag ett och två det, to be continued imorgon eller på lördag eftersom jag ska på After Work och middag med några svenska kompisar imorgon och vi tänkte träffas redan kl 15 på Oxford Street. En av kompisarna hade fått nys om att det finnes en fin takterass på John Lewis och vi tänkte vi skulle hinna dit innan det blir fredagsrusning.