14 december 2017

Intensiva veckor

Nu börjar det dra ihop sig, på lördag åker jag hem till föräldrarna i Finland och stannar där till den 30:e. Jag har inte mycket inplanerat vilket är skönt, för här är det full fart mest hela tiden. Jag tänker bara ligga på soffan och kolla på TV, typ:-D.

Igår besökte Cecila och jag puben The Pride of Spitafields på en sidogata vid Brick Lane. Orsaken till att vi gick till den här puben var att jag läst att de har sin egen "pubkatt", Lenny, och vi ville se honom i verkliga livet. Och jodå, där låg han i godan ro och lät sig inte besväras av oljudet, han öppnade inte ens ögonen, så otroligt gullig😻
Efter puben gick vi till den fantastiska restaurangen Strut and Cluck som låg ca 5 minuter bort. Till förrätt blev det några salladskoppar med kalkon.
Till huvudrätt blev det ännu mera kalkon som serverades på en bädd av humus och tahini. Vi beställde också in två sidorätter som var helt fantastiska. Den första, "förkolnad blomkål", har jag ätit varje gång jag besökt restaurangen. Den andra sidorätten var ugnsbakad aubergine, feta och batat (sötpotatis) som också var jättegod.
Den förkolnade blomkålen som smälte i munnen.
När vi ätit klart och satt och avslutade vinet, kom en av servitörerna och frågade om vi skulle ha något emot att byta vårt fyrapersonersbord mot ett för två då de skulle behöva det till 4 nya gäster. Eftersom vi ätit klart så sa vi att det gick hur bra som helst. Som tack för vår flexibilitet så sa de att vi får gratis efterrätt. Vi ville dock inte ha någon efterrätt utan istället beställde jag en Irish coffee utan socker och Cecilia beställde Port. Jag har aldrig fått Irish coffee i en konjaksglas tidigare:-)
I måndags och tisdags hade jag besök av min norska kompis Anne. Vi lärde känna varandra när vi båda studerade en termin på Island för, hmmmm, 23 år sedan!!
Vi möttes upp vid Oxford Circus och efter att ha gått i några affärer (jag hittade ett gäng fina saker som jag visar längre ner) så åkte vi hem till Wandsworth. Typiskt nog hade det varit någon slags brand bredvid ett tågspår mot Waterloo station och de hade fått stänga massor av spår, däribland det som leder till Wandsworth. Istället fick vi stå som packade sillar på tunnelbanan i rusningstrafik. Jag blev ännu en gång påmind om hur bra det är att jobba hemifrån😀

Jag hade bokat bord till oss på puben The Alma här i Wandsworth. De har alltid bra mat och så ligger den nära hem, ett stort plus nu när det är svinkallt.
Så, några bilder av min shopping då. Hitta de här grå sammetsskorna på Mango. Det är ju inne med sammet nu och jag har blivit riktigt förtjust i materialet så de här var ett perfekt fynd. Mjuka och bekväma är de också.
Sedan var det 30 % på alla BIBA-väskor på House of Frasier. Jag älskar BIBAs mönster och den senaste väskan jag köpte därifrån har jag använt nästan non-stop i fem år. Så bra kvalitet och rymlig.

Förutom väskan, som jag visar längre ner, så köpte jag en liten och nätt plånbok i grönt ...
Perfekt utyrmme för kreditkort, sedlar och ett myntfack med DRAGKEDJA. Jag gillar inte när myntfack stängs med bara en knapp eftersom det inte behövs mycket innan mynten faller ut.
Och voila, min nya handväska i mjukaste skinn och med BIBAs vackra logotyp och kedja i axelremmen. Den här varianten har bara ett fack så jag kan sätta hur mycket grejer som helst i den😊
Vi belönades också med lite snö förra veckan, men som tur var smälte den bort nästan genast. Det blir alltid sånt kaos när det snöar i London så det är lugnast när den försvinner.
Förra söndagen mötte jag upp med min kompis Mert för italiensk middag och vin i Soho. Ett bra sätt att spendera söndagen.
Laxcarpaccion blev veckans tredje carpaccio😋
Den stekta havsrudan med musslor och spenat var jättegod.
Och så avslutar jag bildregnet med veckans Busen. När jag tog fram sängkläder för att bädda till Anne så hoppade han genast in i högen och låg där och myste i flera timmar😻
Nu har Steve och jag gett varandra våra julklappar. Av mig fick han en resa till Sicilien och staden Catania i mars med mig som resesällskap. Kan inte bli bättre än det😁. Av Steve fick jag en långhelg i en litet samhälle i nordvästra England som heter Holmes Chapel. Det ska bli intressant att utforska den delen av landet, även om Steve säger att just den delen av England är ett riktigt råtthål. Man kan ju undra då varför han bokade en helg till det området😃

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...