19 december 2017

Hår och hantverk

God kväll i stugorna! Det hinner aldrig bli så ljust (eller molnfritt) att jag kan ta bild av julgranen i dagsljus så här kommer en halvdålig kvällsbild med blixt istället.

För flera år sedan bad morsan mig köpa julkulor i England så nu är typ 80 % av kulorna engelska, och ofta av glas eller porslin. Det här utgör en liten utmaning för de klena finländska grangrenarna:-)
Idag var jag och klippte mig och färgade utväxten till Nykarleby, som alla jular, och efteråt gick jag till en pop-up hemslöjdsaffär bredvid, Nykarleby Hemslöjd. Där hade de hur många fina saker som helst och inte var det dyrt heller.

Till exempel fick den här handgjorda träljusttaken följa med hem. Det roliga med den här staken är att den säger JUL både bak- och framifrån.
De sålde också smycken som är gjorda av gamla finländska mynt som tillverkats av ett finlandssvenskt företag som heter Slanthandeln (älskar namnet😃. Om man kontaktar dem online så kan man även få smycken gjorda av mynt från ett specifikt årtal, t.ex. födelsedag. Jag såg senare på deras webbsajt att de till och med hade mynt från 1917! De gör armband, halsband, örhängen, slipsnålar, manschettknappar, ringar och nyckelringar. Jag köpte ett armband med 1- och 5-pennismynt med blandade årtal.
Jag köpte också en ny ljusstake på Prisma samma dag som jag anlände till Finland. Det gäller att ha framförhållning för utbudet av julsaker är ganska minimalt i juli:-)
När jag kom hem så tog jag ett 45-minuters träningspass i källaren, med Elvis som övervakare. Han tyckte nog att det såg för underligt ut😻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...