19 november 2017

Middagar i mängd och massor.

Söndag igen och solen skiner, som den verkar göra de flesta söndagar. Jag vaknade vid 8 i morse och efter att ha legat och dragit mig en stund steg jag upp och gjorde kaffe och frukost. Kl. 10 var det dags för Body Pump på gymmet och när jag kom hem igen så storstädade vi lägenheten. Nu kan vi sitta och njuta resten av dagen och kvällen. Inget slår känslan av ett rent hus.

Igår gjorde jag inget speciellt alls, bara besökte gymmet 2 gånger och gick lite i affärer. Steve träffade några av sina kompisar på kvällen så det var bara Busen och jagm men det gick det också, ibland sov han på sitt klätterträd och ibland satt han och stirrade på mig:-)

I fredags åt Steve och jag middag på TWID igen, börjar nästan bli lite pinsamt nu:-). Eftersom det var fredag så bjöds det också på live-musik. I fredags var det två killar som spelade och sjöng covers, och mycket bra måste jag säga.
En rolig figur som hänger på väggen.
Snart har jag ätit mig igenom alla rätter (kanske lite överdrift, men de rätter som jag är intresserad av att äta), så hoppas de förnyar menyn snart:-). I fredags provade jag på aubergin som fyllts med mozzarella och oliver till förrät. Helt ok, men kanske lite mesig i smaken, hårdstekt bacon skulle ha varit pricken över i.
Till förrätt tog jag nötköttsmedaljonger med spenat istället för potatiskaka. Normalt serverades den här rätten i ett bad av balsamvinäger men det blev alldeles för surt förra gången så nu bad jag om att få vinägern separat. Mycket bättre. Jag äter mycket sällan efterrätter men Steve beställde en "halloncheesecake" som gjorts i veganstil. Jag smakade en bit men fy farao vilket smaklöst skräp. Veganmat får inte värmas högre än typ 40 grader, de använder inte mjölk- eller äggprodukter och inte socker. Det sista är jättebra, men allt det andra gör att deras varianter blir till bleka kopior. Osten i cheeskake var säkert gjord av nötmjölk och botten av ännu mera nötter. Inte smakade det mycket av hallon heller. Jag är allergisk mot råa nötter och jag märker genast att det börjar klia i munnen när jag äter sådan här "mat" eftersom den inte tillagats ordentligt. De kunde servera LCHF-efterrätter istället, sådana lagar jag och det smakar fantastiskt gott och inte känner jag av nötallergin heller eftrsom jag gräddar eventuella pajbottnar som är gjorda på mandelmjöl i vettiga temperaturer i ugnen.
I torsdags var jag och min svenska kompis Cecilia på föreläsning med titeln "What are we missing living at top speed". Det lät ju instressant tyckte vi, men när de tre föreläsarna hade hållit sina föredrag så hade vi svårt att se vad de hade att göra med föreläsningens titel. De var alla intressanta på sitt sätt men inte relevanta. Efter föreläsningarna hölls en kort paus och sedan skulle publiken få ställa frågor men då gick vi.
De har föreläsningar varje månad och de tidigare föreläsningarna som Cecilia varit på var mycket bra så det är väl lite "hit and miss".
Före föreläsningen gick vi dock till en mysig fransk restaurang, Le Garrick som låg lite undanskymd i Covent Garden. Vi hade båda tänkt hålla oss till vatten som måltidsdryck, men när servitrisen berättade att de som specialvin för dagen sålde Beaujolais nouveau så måste vi bara beställa var sitt glas. Det som är så speciellt med det här vinet är att det börjar säljas redan tredje torsdagen i november samma år som druvorna skördas och det rekommenderas att det inte lagras längre än till påsken. Vinet har lätt smak av saft och det faller inte alla på läpparna, men det här var riktigt gott. Jag såg att de sålde det på Waitrose igår, men när jag äntligen beslutat mig för att köpa en flaska idag så var det slutsålt.

Jag gillar sniglar så när de finns på menyn så beställer jag oftast dem till förrätt. Perfekt lågkolhydraträtt eftrsom de serveras med massor av smält smör.




































Till huvudrätt blev det en saftig stek med bernaisesås och spenat istället för fransk potatis. Jag lär inte lida av järnbrist efter allt mitt spenatätande (och kött):-)

Och slutligen en bild av onsdagens tjejmiddag hos härliga Anette (till vänster) som bor jätteflott med utsikt över Themsen. Vi åt gott och och satt länge och pratade. Jag var nog inte hemma förrän 1.30 (men då fick jag vänta nästan 30 min på bussen då jag missade den föregående med 30 sek.:-/)
Nästa vecka står jazzkväll med Sofia, promenad i ett ljusutsmyckat Kew Gardens med SWEA och glöggkväll hos Cecilia och Björn på agendan. Ett mycket varierande och roligt program måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...