5 oktober 2017

En ledsam vecka

Här har dagarna gått i rasande fart och snart, snart är det helg igen. Veckan har bestått av en massa jobb men även av en mycket sorglig nyhet som fick min bloggmotivation att djupdyka. I söndags fick vi nämligen veta att en kär vän i sina bästa år plötsligt avlidit av en kraftig hjärnblödning. När Steve och jag fick nyheten blev vi helt chockade. Vi träffade personen senast för bara några veckor sedan och då var allt så bra som det kunde vara, men så brukar inte hjärnblödning ge några förvarningar heller. Det är så fruktansvärt för de som blir kvar, som måste försöka bygga upp sitt liv igen utan sin själsfrände:-(

Orsaken till hjärnblödningen var högt blodtryck, som personen hade lidit av under lång tid, det låg i släkten, precis som i min på speciellt farsans sida. Farmor dog av hjärnblödning, farsan strök nästan med när hjärtpulsådern brast för ca 15 år sedan och allt detta orsakades troligen av högt blodtryck som varit svårt att hålla på rätt nivå och som lett till försvagade blodådror. Jag själv äter blodtrycksmedicin sedan några år tillbaka, något som jag inte har några problem med eftersom jag inte märkt av några sidoeffekter. Jag äter perfekt mat och är i god fysisk form men om det höga blodtrycket är stressrelaterat, som mitt är, så spelar det ingen roll. Det är dessutom otroligt svårt att "stressa ner" när man inte känner sig stressad, men jag försöker, med varierande framgång:-), ta på mig mindre jobb. Jag har sedan några år också funderat på att be om en scanning av mina blodkärl i hjärnan men har inte kommit till skott ännu. Om de hittar utgjutningar och det går att operera, fine, men tänk om det inte skulle gå att operera, då skulle man leva med ett Demoklessvärd hängande över sig för resten av livet, när kommer bomben att brista?! Usch, det är inte särskilt kul att bli äldre.

Nu till lite roligare saker, mat och kompishäng.

I onsdags besökte Cecilia och jag en tämligen nyöppnad restaurang vid Tower Bridge som hette Tom Simmons. Maten var riktigt god men det var lite "fine dining"-portioner. Till förrätt åt jag gravad lax ...
... huvudrätten blev havsabborre med bland annat blomkål och svamp. Jag gilar när skinnet är hårtstekt för då äter jag det också.
Cecilia hugger in på en short rib.
Vi använde oss av ett erbjudande och då ingick efterrätt så jag valde en mycket god historia av mörkchoklad och med pistagenötglass. En fördel med små portiner vid "fine dining" är att efterrättsportionerna också är små:-)
Efter middagen gav vi oss ut i regnet till en bar som ligger alldeles under Tower Bridge kallad
The Vault. Baren hade fantastisk utsikt över Themsen och eftersom den låg lite undangömd så var den nästan tom när vi kom dit. Hit kommer jag absolut att gå igen.

Nej, nu ska jag börja göra mig i ordning. Det är Cocktail Week här i London den här veckan och då säljer många barer och pubar specialcocktails till förmånliga priser, om man har köpt ett elektroniskt pass på förhand. Idag ska jag och Carina besöka Cocktail Village som ligger på Spitafields Market. Vi var där ifjol också och tyckte det var jättemysigt. Bäst är det naturligtvis att gå mitt på dagen, innan människorna slutar arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...