13 september 2017

Nackspärr och dag 1 och 2 i Amsterdam

Hej alla, nu är jag tillbaka i London igen. Eller, vi kom redan söndag kväll men jag har haft, och fortfarande har, så jäkla ont på höger sida och baksidan av nacken att det är svårt att sitta, eller ligga, i samma position någon längre tid. Smärtan kom smygandes i lördag eftermiddag och sen har det suttit i sedan dess. Jag har ätit värktabletter i parti och minut, både finländska Burana och en holländsk motsvarighet som var neonrosa, druckit vin, masserat nacken med tigersalva, kylgel, ibuprofengel och idag köpte jag magnesiumsprej. Hittills har inget hjälpt nämnvärt. Det är nästan värst på natten eftersom jag inte kan sova på sidan och då och då kommer attacker som känns som om någon drar ut en nerv i nacken och vrider eller hugger med en kniv, så otroligt smärtsamt.

Idag fick jag använda musen med vänster hand eftersom nacken genast började värka om jag använde höger hand. Tur att jag är vänsterhänt så att det inte känns alldeles fel även om jobbet går långsammare. Senast jag hade problem med nacken var för ca 15 år sedan och då höll det i sig i 3 veckor! Inget hjälpte. Men plötsligt en morgon när jag vaknade var smärtan putsväck. Den försvann lika snabbt som den kom. Hoppas inte den här attacken håller i sig lika länge.

För att trösta mig lite så köpte jag en biljett till en ny pjäs i West End som heter Glengarry Glen Ross och där Hollywoodstjärnan Christian Slater spelar självaste huvudrollen.
Magnesiumolja som ska hjälpa mot muskelsmärta
Här kommer en bildbomb från de två första dagarna av vår Amsterdamresa. Vi bodde alldeles i mitten av Amsterdam, nära till allt. Steve hade hittat en B&B med endast två rum som hette Kuwadro. Det hade fått superbra feedback på Tripadvisor.

B&B låg 10 min från tågstationen och vi möttes av en kompis till ägarna som öppnade för oss och visade hur allt fungerade. Något vi lärde oss under helgen var att trappor i Amsterdams smala byggnader kan vara myyyycket branta.
Första trappan, 2 kortare kvar

Köket där vi varje morgon gjorde vår egen frukost av ingredienser som värdarna försåg oss med. Det fanns till och med en Nespresso-bryggare som Steve och jag lät gå varm. Gästerna i det andra rummet, två tyskar, tror jag inte bryggde en enda kopp medan vi drack för 5:-)
De välfyllda skåpen och kylen, vi fick ta vad vi ville.
Ölburkarna högst upp i kylen var tyskarnas egna. De gjorde aldrig frukost så vi mistänkte att de drack öl till frukost:-)
Det fanns också alla hygienartiklar som man kunde tänka sig.
Vårt sovrum. Det var inte stort men innehöll det vi behövde, en TV, en jätteskön säng och balkong.
Jag gillade ljushållaren på toaletten.
Utsikten från vår balkong de två första dagarna. Det regnade nästan nonstop. Som tur var var det nästan vindstilla och ganska varmt så det kunde ha varit värre.
Vår första måltid under resan åt vi på en jättemysig liten holländsk restaurang som vi gick förbi "av misstag". Riktigt god holländsk husmanskost, Restaurant de Rozenboom. Restaurangen var jättesöt och mysig men man fick hålla hårt i ledstängerna när man klättrade upp till toaletten:-)
Jag beställde korv, mosad grönkål och bacon. Kan inte bli mer rustikt än så:-)
Rolig ide att marknadsföra den nya filmen (och boken), Det. På fönstret står texten "We all float down here". Sedan jag läste boken för många herrans år sedan har jag inte gått alltför nära gatubrunnar:-)
Innan vi åkte till Amsterdam hade jag bestämt mig för vilka "bruna cafeer" som jag ville besöka. Ett brunt cafe är en pub med mycket atmosfär och gammal historia. Den här puben säger sig vara Amsterdams minsta pub och ligger vid den tidigare restaurangen och heter Cafe de Docter. Verkligen en pub i min smak.
Slog på stort och beställde en veteöl. Älskar veteölens söta och fylliga smak, tyvärr så innehåller de mycket kolhydrater så det blir typ en om året.
Ser ni trappan upp till toaletten. Efter lite övervägande beslöt jag mig för att jag kunde hålla mig.
Vi kom till puben precis när de öppnade och 3 minuter senare var den full. Pubägaren ville servera drinkarna så snabbt som möjligt så vi betalade först när vi gick iväg. Snacka om tillit.
Jag gillar det holländska språket, man får verkligen hålla tungan rätt i mun.
Vi hade inte beställt någon restaurang till fredagkvällen så vi gick helt sonika runt i närheten av vårt hotell och gick tillslut in på ett brasilianskt stekhus (har förresten aldrig sett så många stekhus som i Amsterdam). Vi beställde lite grillat (sardiner, korv och kycklingvingar) och en jättesallad som vi delade på. Köttet serverades på en"bordsgrill" fylld med glödande kol. Varken jag eller Steve har sett en sådan här anordning tidigare men den var helt genial, den rökte inte så mycket heller.
Nej, nu sitter Busen framför mig på soffbordet och vill ha sitt kvällsgodis så det är bara att sätta punkt för den här gången. Mer kommer imorgon om nacken tillåter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...