30 maj 2017

Maj månads andra bank holiday

Gäsp, nej så illa är det inte, men i morse väcktes jag kl. 5.30 av att Busen lade sig på min bröstkorg och kurrade högt. Det är gulligt men vid den tiden på morgonen vill jag helst sova istället för att gosa. Han "besökte" Steve först och när han kom till mig så steg Steve upp och gav honom lite mat så vi fick sova ytterligare 1,5 timme. Jag tror att det är dags att hänga upp mörkläggningsfilten framför fönstret så att Busen går över till vintertid igen:-).

Förra helgen var det Bank Holiday här vilket innebar tre lediga dagar. Steve jobbade dock halva lördagen så vi tog det ganska lugnt den kvällen, gick bara ut och åt till vår lokala franska restaurangen L'Affaire på kvällen. Söndag var om möjligt ännu lugnare än lördag:-)

På måndag åkte vi till Notting Hill och tog en runda där. Eftersom det var röd dag så var många butiker och stånd stängda. När vi promenerat runt en timme gick vi mot High Street Kensington och åt lunch på en libanesisk restaurang som heter Randa by Maroush. Jag har varit dit en gång tidigare och tyckte att maten var jättegod, dessutom snålade de inte med portionerna. Steve tyckte först att det var lite väl dyrt men när han fick sin portion blev han tyst och ändrade åsikt:-).

Det första man får när man satte sig är en stor skål med grönsaker, mezze för vegetarianer antar jag:-) Jag vet då inte riktigt vad ändamålet är med den, sitta och hacka sin egen sallad medan man väntade på maten kanske?!
Förra gången jag var till restaurangen beställde jag 3 varma mezze men då blev jag så proppmätt att jag höll mig till två idag. Halloumi var ett måste- Halloumin här är gulare till färgen och fantastiskt krämig och god.
Det andra måstet var ett stort fat med kycklinglever som smälte i munnen. Jag måste dock säga att jag föredrar den turkiska varianten där de smaksätter med chilli istället för citronjuice som här eftersom rätten blir lite väl syrlig.
Efter lunchen gick vi i ett par affärer på High Street Kensington, bland annat Marks & Spencer, och där hittade jag min "hatt" till Ascot i juni, eller fascinator som det heter på engelska. Jag passar inte i hatt och eftersom man måste ha något på huvudet så fick det bli ett diadem. Jag kommer att använda klänningen som jag lät sy upp när jag bodde och jobbade i Bangkok för 20 år (jisses) sedan. Den är i Thai-siden och även om jag inte kan andas lika lätt i den som för 20 år sedan så får jag iallafall ihop dragkedjan i ryggen:-).
Slutligen en bild av det perfekta lågkolhydrattilltugget till drinkar eller vin, padrone-peppar och saltade makadamianötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...