6 december 2016

Finbesök från Finland

Glad självständighetsdag på er alla finländare och trevlig vanlig tisdag till alla andra:-). Här har tystnaden sänkt sig efter helgens besök av mina två kusiner Pia och Anna-Lena, AL:s partner Stig-Erik samt Patrik. Till och med Busen såg lite förvånad ut när han tittade in i det tomma vardagsrummet i morse. Det tog ett par dagar innan han vande sig vid att det plötsligt var 4 extra personer i lägenheten och han vågade komma fram och hälsa ordentligt.

Lördagsmorgonen inleddes med en riktig engelsk frukost på ett cafe i närheten bland byggnadsarbetare och vanliga engelsmän. Ska man äta engelsk frukost så ska den helst ätas på sådana här ställen,
Det här var min portion för £5,40 och då ingick en mugg kaffe.
Med magar som stod ut i alla fyra hörn tog vi oss till Camden för att trängas lite- Det är tradition varje gång de är här och traditioner är viktiga att följa:-).
Lite mulled wine hör också till, även om jag föredrar Gluhwein eller glögg som har lite mer styrka.
Efter Camden tog tunnelbanan ner till Borough Market där vi köpte några kg sidfläsk till morgondagens pork belly som Steve skulle göra. När köttet var köpt tog vi ett par drinkar på en pub i närheten.
Vi hann också med ett par drinkar på en annan pub nära Chancery Lane som är inredd i en kyrka. Bryggeriet Samuel Smith gör världens bästa chokladstout och även andra öl.
Sidfläsket hängde med.
Middagen åts på en av mina favoriter, Strut and Cluck i Shoreditch. Jag antog att de andra skulle gilla maten här också och det gjorde de verkligen.

Förrättsosten ...
Huvudrättskalkonbenet och sidorättsblomkålen. Maten här är så otroligt fräsch och vackert presenterad.
Efter maten var vi alla proppmätta och valde att ta en minicab hem. Eftersom vi var 6 personer blev det nästan billigare än tåg. Steve satt i framsätet och placerade köttpåsen på golvet. När han betalat och steg ur taxin hade han helt glömt bort köttet men som tur var taxichauffören mer uppmärksam än någon av oss och kom utspringande med påsen efter oss:-)

På söndag delade vi upp oss. Steve, som inte är någon större shoppingfan, stannade hemma för att förbereda maten. Vi skickade Stig-Erik och Patrick till London Dungeon (som dom tyckte var grymt bra) för att bli lite uppskrämda. Pia, Anna-Lena och jag åkte till Regent Street och Oxford Street för att trängas bland turister och kolla i affärer.

Årets julutsmyckningar av gatorna var vackrare än på mycket länge för man slapp se en massa reklam om den senaste Disneyfilmen upphängda.
Nu var det istället änglar/trollsländor/fjärilar (vet inte vilket) som gjorts av massor av lampor.
När butikerna stängde åkte vi hem och möttes av en lägenhet med igenimmade fönster, Steve höll på att kocka. Jag gjorde min vitkålsgratäng som är perfekt till alla typer av kött. Pork bellyn a la Gordon Ramsays recept blev den bästa hittills. Köttet var mört och fläsksvålen krispig.
I bakgrunden följde vi med hur det gick för Saara Aalto i Xfactor som ju gick vidare till finalen.
På måndag måste Steve åka till jobbet medan vi andra åkte in till shoppingcentret Westfield i Shepherd's Bush för att kolla i affärer. Det är väldigt praktiskt att man kan åka med buss från Wandsworth direkt dit.

Efter några timmars spring i butiken var vi tillräckligt möra i benen och gick till Brook Green pub och hotell i närheten för alla utom jag ville ha fish and chips (äter ju varke fritterat eller fransk potatis):-)
Puben var mysig med en stor, äkta, gran i bakgrunden.
Jag beställde grillad lax med grönsaker och bacon som också var jättegod.
Det var inga små fish and chips-portioner men fick och gänget var ordentligt mätt efteråt. De snålade inte på portinerna minsann.

Efter lunch och avslutad shopping fick vi några timmar att hämta oss innan det blev dags att ta taxi till den nordafrikanska restaurangen Azou. Där är man alltid garanterad god mat och ett varmt välkmnande av ägaren.

Jag tog som vanligt lammkorvar i en mustig paprika- och tomatsås till förrätt ...
 och Chicken djej, dvs kyckling med grönsaker i en tomatbaserad sås. Jag har besökt Marrakech men ingen av de tajiner jag åt där kom i närheten av vad man får här.
 Här sitter vi ännu en gång uppradade, redo för ännu ett skrovmål:-)

Ja, man kan säga vad man vill men vi har inte behövt gå hungriga den här helgen:-D.

Idag åkte de alltid lika välkomna gästerna hem igen och det blev minst sagt tyst efter en långhelg med mycket skratt.