10 augusti 2016

Bowls och riktig husmanskost

Ligger proppmätt på soffan efter en riktig festmåltid, leverbiffar med blomkålsmos och självstampade lingon som mina föräldrar plockat. Allt LCHF naturligtvis. Det satt bra efter två timmar på gymmet.
Igår gjorde jag mat med lammkött för första gången. Är egentligen ingen lammfantast egentligen men försöker lära mig och ibland kan man få riktigt goda köttbitar som inte smakar kofta alls. Den här gången gjorde jag lammköttfärsfyllda zucchinis som blev riktigt goda. Jag använde det här receptet:

Fyllda zucchinis
4 portioner

2 zucchinis
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
smör att steka i
500 g lammfärs eller annan färs
2 msk tomatpuré
salt och peppar
2 dl riven ost

Så här gör du
Sätt ugnen på 200 grader. Dela zucchinin på mitten. Gröp ur dem och placera dem i en ugnsfast form. Finhacka löken och vitlöken. Fräs i smör och tillsätt sedan färsen. Tillsätt tomatpuré och smaka av med salt och peppar. Fyll zucchinin med röran. Toppa med osten och tillaga dem i ugnen i cirka 30 minuter. Servera med sallad.
Vad har jag sysslat med annars då? Igår följde jag med Steve till North Sheen då han hade klubbmatch, dvs. spelade mot en annan i klubben. Vädret var varmt och skönt så det var riktigt härligt att sitta utomhus efter en hel dag framför datorn som endast avbrutits av ett pass på gymmet. Bäst jag satt och njöt av mitt take away-kaffe utanför klubbhuset kom en annan av "gubbarna" som skulle spela klubbmatch och frågade om jag skulle kunna sköta om poängsättningen för hans match. Hade ingen större lust då jag satt så bra, men tänkte att jag får väl offra mig:-). Jag poängsatte en av Steves matcher ifjol så jag var inte helt borttappad.

Steve är iväg på match ikväll också men det ligger lite omständigt till så jag beslöt mig för att stanna hemma ikväll.

De här finska "ginnena" köpte jag på Alko när jag var hemma i Finland. Har druckit Napues genomskinliga ginversion tidigare (mycket god) men nu har de kommit ut med en brun variant också som ska bli kul att testa. Hittade också ett annat gin som hette Kalevala som jag köpte med mig ... tror jag ska blanda till mig en G&T av den ikväll och dricka framför "Sommar med Ernst":-). Finnarna är verkligen på G när det kommer till gintillverkning för tillfället.
Förresten, en viktig sak som jag glömt berätta om min tillbakaresa till London var att europopsångaren E-type var på samma plan från Vasa till Helsingfors som mig:-) Jag såg honom först när vi åkte med flygplansbussen till terminalen. Det hör inte till vanligheterna att jag ser kändisar:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...