7 maj 2016

Utflykt till Auschwitz, Birkenau och salt mines

Så är Steve och jag tillbaka i vardagen igen. Hemresan gick utan problem men jag tycker alltid att resan till och från flygplatserna är så otroligt tråkiga. Vår resa till Krakow var iallafall superbra, hotellet centralt och maten, vinet, ölen och snapsarna goda. Jag tänker emellertid dedikera det första inlägget till onsdagens utflykt till Auschwitz, Birkenau och saltgruvan Wieliczka. Vi åkte med ett tourföretag som heter Krakow Tours och som ägs av en engelsman som heter Phil. Det var också han som körde runt och guidade oss på onsdagen. Jag rekommenderar verkligen att ni anlitar honom om ni åker till Krakow. Han var punktlig, allt var välarrangerat och så guidade han oss själv runt Birkenau. Han var extremt kunnig och intressant att lyssna till.

Vi hämtades 7.30 och sedan körde vi i en timme innan vi kom fram till Auschwitz. Under bilresan fick vi titta på en 30 minuters dokumentärfilm om bland annat befrielsen.

Vi kom fram före morgonrusningen och kunde gå runt i barackerna och läsa oss fram utan att trängas. Ett rum innehöll bl.a. hår från fångar som gasats ihjäl. Där fick man inte fotografera och det kan man ju förstå.
Köket
Barackerna var ursprungligen polska militärbaracker tills de gjordes om till koncentrationsläger.
Bilder av de många döda. Kvinnor och barn fördes nästan direkt till gaskamrarna när de anlände för det fanns inte mycket "nytta" för dem, förutom som "försöksdjur". De injicerades bl.a. med olika sjukdomar som tyfus, lepra osv för att man skulle hitta motgift. Många tyska företag, som fortfarande finns kvar i dag som BMW och Hugo Boss, utnyttjade fångarna som arbetskraft och det stora tyska läkemedelsföretaget Bayer testade mediciner på fångarna. När kriget var slut dömdes VD:n för företaget till 10 års fängelse, av vilka han avtjänade 2. När han slapp ut ur fängelset anställdes han genast av företaget igen. Ingen ånger där inte:-(.
Här avrättades bl.a. politiska fångar som dömts för olika förorätter.
Efter två timmar på Auschwitz åkte vi de 5 minutrarna till Birkenau (även kallat Auschwitz 2). Området var jättestort, 175 hektar och innehöll en gång över 300 byggnader!!!. Det var här som de flesta morden skedde och här fanns också de största gaskamrarna och krematorierna. Lägret var indelat i två huvuddelar, ett för kvinnor och barn och ett för män.
Största delen av lägret hade bestått av träbaracker. De finns inte kvar, förutom de som rekonstrukterats. Orsaken var att invånarna i Birkenau (Brzezinka), som fick flytta på sig när nazisterna bestämde att koncentrationslägret skull byggas ovanpå deras stad, tog allt trä när kriget var slut till sin egna hus. Det enda som finns kvar är skorstenarna men tack vare dem får man en bra förståelse för hur stort lägret var. Nazisterna planerade också att bygga två läger till, Birkenau 3 och 4.
Minnesstenar bredvid en av gaskamrarna/krematorierna. Bakom minnesstenarna finns gropar där man hittat mänsklig aska. Phil berättade dock att nazisterna efter ett tag började blanda askan med mänsklig avföring för att skapa konstgödsel som man sedan sålde. Det verkar inte ha funnits någon gräns för nazisternas makaberhet.
En av gaskammrarna med tillhörande krematorium som nazisterna sprängde innan de flydde från ryssarna som närmade sig. Det hade tagit med sig alla ugnar och försökte på detta sätt avlägsna spår efter massmord. De lyckades inte väldigt bra, speciellt inte när man förstod att askan i groparna bredvid var från människor.
Nedanför den här trappan har ca 200 000 fångar gått och ingen kom ut med livet i behåll. 10 meter bort fanns en annan lika stor gaskammare och krematorium. För att undvika panik och utbrytningsförsök så sade man till fångarna att de skulle duschas, klädkrokarna var till och med numrerade och fångarna uppmanades komma ihåg sina nummer så att de skulle hitta sina kläder efter "duschen".
Vi besökte också en av kvinnornas baracker. De var av sten och hade bevarats bättre eftersom stadsborna inte brytt sig om att riva ner tegelbyggnader.
Bevarade teckningar som någon kvinna målat på väggen för att göra tillvaron lite "bättre"
Ingången till Birkenau.
Efter den dystra delen av dagens utflykt, som jag såååå rekommenderar att ni gör om ni har möjlighet, åkte vi tillbaka mot Krakow. Dagens sista stopp var saltbrottet Wieliczka. Här möttes vi av vår guide Marek som tog oss på en två timmar lång rundvandring i minan. Vi startade 61 meter under jorden och slutade på 120 meters djup. Marek och hans torra humor var underhållande ... väldigt östeurpoeisk:-) De tre japanska kvinnorna som reste med oss trodde först på allt han sa innan han informerade dem om att ta hälften av vad han säger med en nypa salt:-)

Man fick se många vackra skulpturer som gjorts helt av salt och majoriteten var faktiskt gjorda av de de som jobbade där. De kunde inte bara bryta salt, de var också riktiga konstnärer.
Temperaturen var konstant 15 grader så riktigt behagligt, även om jag inte skulle vilja jobba där:-)
Det fanns olika färger på saltet där, från vitt till svart.
De måste konstant pumpa ut vatten ur gruvan för att undvika översvämning.
Mycket trä har släpats ner och det pågår ständigt jobb med att förstärka de olika salarna.
Här kan man se hur stora vissa av salarna faktiskt är.
Det var en riktigt intressant rundvandring och nu vet vi mycket mer om salt också:-)

Nästa inlägg kommer att handla om resten av resan:-)