27 maj 2016

Malta - Del 2

Morgonens Body Pump avklarad, Busen har motvilligt luftats utomhus (vill fortfarande helst se världen från min famn) och nu tänkte jag att jag skulle skriva om de sista två dagarna på Malta, som spenderades mest på sjön om man ser på bilderna:-). Dag tre fortsatte vara blåsig och den dagen hade vi beslutat oss för att ta en 90-minuters tur runt Sliema och Valletta från sjön. Vinden var naturligtvis ok när man kryssade runt inne i bukterna med skydd från vågbrytare men till och från Sliema och Valletta, när vi måste ut på öppna havet, stod vågorna höga. Det syns inte på bilderna men det gick upp och det gick ner och vi fick sitta och hålla oss fast i stolar och räcken för att inte slängas runt som vantar:-)
Under båtturen fick vi en riktig intressant historielektion om varje fort och byggnad som vi såg, och det var många.
En av Maltas verksamhetsområden är att renovera och skrota fartyg, lyxkryssare och oljeborrplattformar.
Med lätt vindrufs efter båtturen tog vi färjan in till Valletta där vi strövade runt i affärer och njöt av var sin Aperol Spritz, lätt den godaste drinken på sommaren.
Kvällens middag intog vi dock i stadsdelen St Julians (vi ville kolla in så många områden som möjligt). St Julians lär vara Maltas partyområde men det var ganska lugnt ännu när vi kom dig och vi lyckades till och med få ett bord på en restauren med perfekt utsikt över bukten. Den kunde man inte klaga på. Restaurangen hette Girasole och vi var mycket nöjda med både maten, serviceen och utsikten.
Det är inte dumt att äta vid nordiska tider, runt kl.18, för det finns oftast lediga bord:-)
Medan vi väntade på maten kunde vi beundra utsikte och följa vad som hände på sjön:-)
En väderbiten sjöman och hans skeppshund:-)
Efter middagen tog vi bussen mot Sliema igen och avslutade kvällen med en Aperol Spritz på en av de små barerna som ligger vid havet. Vinden hade äntligen mojnat så man slapp sitta och frysa.

Sista heldagen på Malta hade vi bestämt oss för en heldag på sjön och hade bokat en tur till och runt den näststörsta ön Gozo. Det ingick ingen landstigning men det var ok. I priset ingick mat och obegränsat med öl och vin. Vi hade dock varit lovade att vi skulle åka med en gammal fregatt, men när vi kom till hamnen hade den förvandlats till en katamaran. Kan inte säga att vi var så glada över att de hade bytt båt under natten men det var inte mycket vi kunde göra. Vi var emellertid inte de enda på båten som var missnöjda.
Vi ankrade på tre olika platser och de som ville kunde simma. Jag höll mig på båten för jag simmar inte om det är under 18 grader i vattnet. Jag är inte 12 år längre när jag typ kastade mig i genast isen släppte i viken:-). Sedan kunde jag skylla på att jag inte ville att förkylningen skulle bli värre. Svanhild var emellertid tuff och kastade sig i.
Efter 7 timmar på sjön kom vi tillbaka till Sliema. Vi brydde oss inte om att gå via hotellet för att byta kläder utan gick genast till samma restaurang som första kvällen, Ta Kris, för resans sista middag.

Jag rekommenderar verkligen en resa till Malta, det bjuder på allt man behöver för en avslappnad semester och om man åker mer in i sommaren kanske man slipper de blåsigaste dagarna.