7 november 2015

Produktiv dag och fantastisk italiensk middag

Det har varit en "lång" dag idag då Busen väckte oss precis efter kl. 6. Först försökte han väcka oss genom att vara extra gullig och kurra oss i öronen. När det inte fungerade efter en halvtimme började han galoppera fram och tillbaka över sängen och attackera varje kroppsdel som rörde sig. Det positiva (enda) med den tidiga väckningen var att jag hunnit vakna ordentligt när det var dags för min morgondansklass kl. 8.

Dagens lunch/middag blev gott och blandat av kött, fisk och ost och lite mer.
Idag var det dags att ge Busen sin första dos av avmaskningsmedel som ska ges tre dagar efter varandra. Vi gjorde så att jag höll i katten som var inlindad i en filt och öppnade munnen på honom och Steve sprutade in pastan. Jag kan inte säga att han gillade det, men han svalde allt och sprang inte iväg utan satt lätt omtumlad kvar i min famn efteråt.
Andra saker som jag kunnat pricka av på min "att göra"-lista är att fixa Steves julklapp. Han förstår att det blir en resa eftersom jag frågade om han har möjlighet att ta ledigt ett visst datum, men han vet naturligtvis inte vart. Vi har också fyllt i blanketter för att byta bostadslånegivare. Man borde shoppa runt varje gång avtalet med den dåvarande banken går ut eftersom man kan spara ordentliga belopp. Mannen som fixade vårt tidigare lån för ca 5 år sedan ringde i veckan och sa att han kunde få till ett billigare låneavtal åt oss, och det kunde han. Vi betalar nu totalt 850 pund/månad och han fick ner det till 550 pund/månad. Det kan jämföras med vad många betalar i månadshyra för ett litet rum där de delar bostad med 3 andra. Det lönar sig verkligen att äga.

Igår besökte Steve och jag den italienska restaurangen Bacco i Holborn och precis som för två veckor sedan var maten helt fantastisk. De hade bytt meny sedan jag var där senast så ingen fylld bläckfisk tyvärr:-( Men, det vi åt var också helt perfekt så vi kunde inte klaga på något.

Före våra förrätter fick vi var sin amuse bouche som var en fritterad grönsaksboll av något slag på vattenkrasspuree. Mycket god.
Steves brödkorg som han beställde in. Han kunde verkligen inte klaga på variationen.
Min förrätt var en "korv" av viltkött.
Till huvudrätt åt jag kalv som säkert hade tillagats länge, för köttet formligen föll isär när man petade på det. Jag blev mycket nöjd när det serverades med riktig sås, dvs. tjock sås. Gillar inte engelsmännens bruna vatten. Till köttet serverades potatiskaka med philadelphia- och örtfyllning. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, den här restaurangen kan verkligen göra god mat och den är alltid med en liten tvist.

Servicen är också jättebra. En av servitörerna frågade om vi ville hälla upp vårt vin själv (missförstod säkert när jag flyttade flaskan till väggen för att få mera utrymme). Vi tog dock chansen och sade att ja, vi föredrar att göra det själva. Han kunde dock inte hålla sig för när han senare såg att vi nästan tömt våra glas kom han fram och sade att "snäääälla, kan jag få fylla era glas". Vi hade inte hjärta att säga nej när han nu frågade så snällt:-). En annan komisk sak hände när jag återvände efter att ha besökt toaletten. När jag kom till bordet stod han som bäst och vek min servett som jag lämnat på min stol. När han såg mig kläckte han ur sig "There you are!", precis som om jag varit borta länge och inte 5 minuter. Det var en lite oväntad kommentar och vi skrattade åt det flera gånger efteråt:-D
Min efterrätt blev ett glas prosecco ...
medan Steve valde en cheesecake med bär.
Tillsammans med notan fick vi var sitt glas Limoncello och ett par bitar nötpaj som Steve åt upp. Om jag får bestämma så räcker det inte länge innan jag är tillbaka, speciellt eftersom det är 50 % rabatt på för- och huvudrätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...