30 augusti 2015

Utflykt till Kew

Så var det söndag igen och morgonens Body Pump är avverkad. Jag hade träningsvärk i både armar och ben från tidigare dagars träning så jag kände mig inte precis i toppform, men det blev bättre när jag kom igång. Träningsvärk är verkligen ingen ursäkt att inte träna, tvärtom så minskar träningen stelheten. Imorgon, måndag, är min vilodag från gymet så då får musklerna återhämta sig. När jag kom hem från gymet var det dags för efterlängtad frukost; ett par tunna skivor falskt surdegsbröd och starkt kaffe, precis som jag gillar det. Magen hade kurrat så smått under träningen så den satt verkligen bra.

Vi har inga större planer för idag förutom att vi ska städa har jag bestämt. Steve visar sura miner som vanligt men det hjälper inte, idag ska städas.

Igår kunde jag sova så länge jag ville eftersom instruktören för min tidiga dansklass var på semester och hans inhoppare är inte värda att stiga upp 7.45 för. Efter en sen frukost gick jag till gymet för en timmes Body Attack. Pust och stön säger jag bara, intervallträning är verkligen inte för otränade. Jag gillar passet dock för det känns aldrig för lätt så man tvingas ta i och utmana sig.

Efter passet duschade jag och åt en enkel lunch med avocado, fetaost, majonnäs, stekt kål och köttfärs. Perfekt med proteiner efter ett gympass så att kroppen har något att bygga muskler av. Jag drack även upp den sista Malbec-slatten till för en antioxidantskjuts, mycket viktigt att få i sig antioxidanter;-). Jag ville emellertid inte äta för mycket för på kvällen skulle vi till Kew och vår gamla franska "restauranggoding", Ma Cuisine Bistrot.
Vi tog tåget till Kew Bridge för att slippa byta tåg och sedan är det en 20 min promenad till Kew Gardens (tunnelbanestationen) där restaurangen ligger. Hela Kew-området är så vackert och det är ett rent nöje att promenera där, skulle jag ha råd skulle jag flytta dit genast. På vägen dit tog vi ett vätskestopp på en pub som vi inte besökt tidigare. Tyvärr var den mysigare på utsidan än insidan.
Ma Cuisine Bistrot är en liten undangömd juvel men den är alltid full på helgerna (vi har bara varit där på fredagar eller lördagar). Golvet är täckt av svartt och vitt kakel och borden är täckta med vit- och rödrutiga bordsdukar. Vi noterade att restaurangen fått en liten välbehövlig uppfräschning med färg sedan vi senast var där.

Steve och jag har som sagt fastnat för Malbec-viner och när vi såg att det fanns en på vinmenyn så beställde vi en flaska. Vi trodde att Malbec nästan uteslutande produceras i Argentina men uppenbarligen odlar de druvan i Frankrike också, varifrån den här Malbecen visade sig komma. Kan ju säga att argentinsk Malbec vinner med hästlängder. Den här smakade svartvinbärssaft, inte fyllig alls. Nå nu vet vi:-)
Förutom att allt de gör smakar gott, så är dessutom portionerna väl tilltagna. Jag tog samma förrätt som förra gången, "torn" med krabba, avocado och någon slags fruktblandning. Så grymt gott. Steve åt väldigt franskt och valde löksoppa.
Till huvudrätt åt jag anka på två sätt. Jag äter anka väldigt sällan för den kan ofta bli fel men här var perfekt tillagad. Ankbröstet var saftigt, såsen fantastisk och som extra tillbehör fick man någon slags gryta med vita bönor, korv och ankkött. Till varje rätt hör dessutom 2 sidorätter vilket är fantastiskt bra för någon som mig som undviker kolhydrater. Steve fortsatte sin uberfranska måltid och tog coq au vain som han ätit där tidigare och är mycket nöjd med. De hade också pork belly på menyn upptäckte vi och Steve funderade lite på att ta den men var lite orolig för att biten skulle vara liten. När killen vid bordet intill fick sin pork belly såg vi att biten var hur stor som helst och helt perfekt, inget dallrigt fett i sikte. Vi kunde inte slita ögonen från hans tallrik:-). Vi kommer båda att beställa det nästa gång.
Kvällen var lite småregning men härligt ljummen, så istället för att ta tunnelbanan till Richmond och byta till tåget där så promenerade vi tillbaka till Kew Bridge och besökte en vacker pub vid bron som vi sett på väg mot restaurangen. Vi satt utomhus och njöt av vädret med var sin drink innan vi tog tåget hem igen.