2 augusti 2015

De senaste dagarna

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.

På torsdagen åkte morsan och jag till Umeå i Sverige över dagen med bussföretaget Ingves & Svanbäck. Det är så mycket mer praktiskt att ta en bussresa istället för att först ta bilen till Vasa tidigt på morgonen och sedan vanlig buss från hamnen i Holmsund till Umeå och tillbaka och sedan köra hem från Vasa mitt i natten. Nu behövde man bara sätta sig i bussen och så skötte chauffären resten.

Jag var minst sagt dödstrött när jag steg upp kll 6 på torsdagmorgonen, men det berodde inte på tiden utan att jag hade gjort misstaget att låta Elvis sova i mitt rum på natten. Han började med att sova på gungstolen i mitt rum. Kl. halv 3 vaknade jag av att han hoppade upp i min säng och började trampa runt. Han vill normalt varken sitta i famnen eller alltför nära men på natten verkar det inte finnas någon gräns för ömhetstörsten. Han kurrade (låter mer som ett väsande i hans fall), trampade och snurrade runt för att hitta den perfekta sovställningen. Jag hade inte hjärta att slänga ut honom ur rummet men det fick jag betala med störd nattsömn.

Jag har inte tagit båten till Umeå på minst 20 år och den som används nu är mindre än på den gamla goda tiden men inte alltför pjåkigt. Där fanns a la carte-restaurang, cafe, bar, stående bord och en liten butik. Resan en väg tog 4,5 timmar och det kändes lite segt tillslut, men på tillbakaresan hade vi garderat oss geno matt boka stående bord och köpa tidningar att läsa.
Vi fick 4 timmar i Umeå vilket var helt tillräckligt, vi hann gå i alla affärer som vi ville. Det fanns fler affärer i Umeå än senast jag var där så det fanns mycket shopping. Jag hittade ett par svarta sandaler så nu kan jag slänga mina gamla som är trasiga i hälen och en kofta. Ska visa bilder sen

På vägen hem hade vi som sagt bokat stående bord och det fanns verkligen mycket gott att välja mellan. Jag fokuserade som vanligt främst på den kalla fisksidan, den är ALLTID bäst. Köttuppskärningarna hoppade jag över helt och tog bara lite av varmrätten samt ett tefat med efterrätt.
Vi åt verkligen för de 22 euro som det kostade (när man förbokar) och praktiskt taget rullade ut ur restaurangen. Wasalines rederiet, kommer att skaffa en splitterny färja om några år och då blir det nog att åka igen, förhoppningsvis är den snabbare.

Vädret har varit minst sagt omväxlande den här semestern. För att par dagar sedan såg det ut som om vi skulle få ett ordentligt åskväder, men som vanligt ändrade det kurs innan det nådde oss eftersom vi bor vid kusten. Lite synd, jag tycker att åskväder är fascinerande.
Elvis får sitt kvällsgodis.
När han har fått några Party Mix-kulor så är han nöjd.
När han inte är nöjd, t.ex. han inte blir utsläppt vid typ halv 5 på morgonen, kan han hämnas genom att strimla hushålls- och toalettpapper.
Igår gjorde farsan en Blue Arrow-drink på blåbärs-bols som morsan köpt på Vasabåten. Den var mycket god, nästan godare än den vanliga Blue Arrow-drinken, men färgen är inte lika lysande.
I lördags sov min guddotter Sara över när min bror och hans fru Anna gick på Scorpions-konsert i Jakobstad. När Sara är här är det fullt program hela tiden, alla engageras:-) Här är det kojbygge som gäller.
I fredags träffade jag mina kompisar Maria och hennes kille Krister för god grillbuffe på Juthbacka restaurang i Nykarleby som anordnas under några fredagar på sommaren. Det bjuds också på live-musik. Det finns inte någon information om buffen på deras hemsida så ni måste ringa dit och fråga och boka.