1 mars 2015

Budapest - dag 3

Så var söndagens Body Pump-pass avklarat och jag har ätit frukost som blev min lunch eftersom jag inte åt något före gymet. Jag var 7:e på väntelistan så jag gick dit på vinst och förlust men det gick bra. Igår tog vi det bara lugnt, det regnade på kvällen, och jag gick på både Body Attack- och dansklass. Efter dansklassen var jag som vanligt på så gott humör, och shoppinghumör också verkar det som, och gick in på H&M för att se vad nytt som de fått in. 15 minuter senare kom jag ut med en tröja och skjorta. Om jag ser något jag gillar så brukar jag inte fundera länge.

Här kommer fler bilder från Budapest.

Dag tre började som vanligt med en bastant och svettig frukost.
Efter frukosten promenerade vi till House of Terror som är ett museum som berättar om tiden när Ungern var ockuperat av två galna regimer, nazisterna och kommunisterna.
På utisdan (och insidan) finns foton av de som förhördes, torterades och dödades under regimen. Huset fungerade både som nazisternas och kommunisternas högkvarter och bland annat Raoul Wallenberg satt fängslad i källaren. Jag rekommenderar verkligen ett besök dit om ni är intresserade av historia.
Efter museet gick vi till marknadshallen där de säljer färskt kött, grönsaker, frukt, turistgrejer mm. Här kunde man också köpa grisfötter, mage och kycklinghalsar - det fanns något för alla smaker:-)
Vår nästa anhalt var Gellert hotell och spa.
Här kan man simma i bassänger som värmts upp av vatten från de många varma källor som ligger under Budapest eller få en skönhetsbehandling. Vi hade med oss simkläder men när vi kom dit så sa Steve att han ville ha en massage istället. Det fanns inga lämpliga tider för samma dag men vi bokade in oss för parmassage till dagen efter istället, kunde vara bra efter allt promenerande.
Aulan i spat.
Steve behövde köpa värktabletter och så här ser de ut i Ungern, neonrosa:-)
Efter Gellert gick vi tillbaka över bron och passerade en liten annorlunda pub som visade sig vara en riktig fullträff ur mat- och myssynpunkt. Puben hette For Sale och deras meny var minst sagt omfattande med över 200 rätter:-)
Tak och väggar var helt övertäckta med små meddelanden från besökare.
På varje bord stod en massiv korg med jordnötter som man fritt kunde äta av och slänga skalet på golvet som var täckt av halm.
Det visade sig att rätterna var massiva. Jag beställde goulash-soppa och grekisk sallad (eftersom jag trodde att soppan bara skulle vara en portion. Den visade sig räcka till dubbla portioner för två. Steve fick hjälpa mig, och sedan äta sin egen huvudrätt:-). Så mycket för vår plan att äta lätt under dagen för att spara oss inför kvällen:-) Soppan var jättegod, gillar rätter med paprika/chili och det är huvudkryddan i Ungern tror jag.
Efter lunchen kände vi att vi hade sett tillräckligt med sevärdheter, eller snarare promenerat tillräckligt, och gick till baren som vi besökte första dagen. Jag ville ha det ungerska bubblet Hungaria men tyvärr hade de slut på små flaskor. Steve sade då att han kunde dela en stor med mig och så blev det. Steve är normalt inget fan av bubbel, han dricker det om det serveras, men skulle inte beställa det självmant så det här var ett stort steg för mänskligheten att han självmant föreslog att vi skulle dela en flaska:-)
När vi druckit upp gick vi till hotellet och vilade en stund innan det var dags för nästa restaurangbesök, Hungarikum Bistro. Det var tur att vi bokat bord (rekommenderades i feedbacken på tripadvisor) för restaurangen var fullbokad och de fick hela tiden skicka iväg folk.
Middagen ackompanjerades av en man som spelade på vad som såg ut som pianostängar med stora örontopsar. Han var väldigt bra och jag och Steve kände att vi skulle vilja applådera efter varje låt men det skulle ha verkat konstigt eftersom inga andra gjorde det:-)
Som jag skrev tidigare så gillar de chili och paprika i det här landet så det serverades först, tillsammans med bröd.
Min förrätt, surkål, korv och mininudlar. Inte så snygg rätt men god.
Precis som kvällen före så körde vi med ett ungerskt vin som kallas Egri som var fylligt och gott.
Jag beställde kåldolmar till huvudrätt, väldigt rustikt:-)
Steve åt efterrätt medan jag beställde ett glas torrt Tokaji dessertvin som vanligt. Vi fick också en ungersk snapps som var minst sagt stark:-)

När vi gick tillbaka mot hotellet, via ett par barer, så passerade vi det ungerska parlamentet som är fantastiskt vackert.
Den här kvällen gick vi och lade oss mätta, men inte fullproppade som ungerska korvar:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...