14 februari 2015

Cykelmässa och middag i kyrka

Glad alla hjärtans dag på er! Hoppas ni skämmer bort er lite extra idag.

Förutom det obligatoriska kortet gav jag Steve choklad och en liten flaska av hans favoritwhiskeymärke Jura. Steve hade också ansträngt sig lite extra och skrivit några rader själv i kortet till mig detta år. Om man känner till att Steve inte är någon större vän av det skrivna ordet så förstår man att uppskatta gesten:-). Få se om han slår på stort och går och köper blommor också:-).

Ikväll ska vi åka till London Bridge och skåla i champagne från den övre "bron". Den "övre" bron är normalt inte öppen för allmänheten men ett event-företag har fått rätt att ordna ett Alla hjärtans dag-evenemang så jag köpte ett par biljetter, tänkte att det kunde vara kul att se London därifrån. I priset ingår 2 glas champagne, choklad. levande harpmusik och en timmes vistelse på bron. Oj vad romantiskt:-) Hoppas nu bara att de inte har sålt så många biljetter att man står som packade sillar där. Efter besöket på London Bridge tänker vi åka hem igen och göra mat här. Många restauranger har en fast meny på Alla hjärtans dag som dessutom är dyrare än normalt och vi tycker inte det är värt det.

Igår spenderade Steve och jag hela eftermiddagen på ExCeL mässcenter i sydöstra London. Det var dag för den årliga cykelmässan. Mässcentret är jättestort så samtidigt hölls thriatlon-, motorcykel- och utomhusaktivitetsmässa. Inträdesavgiften gav tillträde till alla mässor.

Vi gick långsamt upp- och nerför gångarna på cykelmässan så att Steve inte skulle missa något. Jag är inte alls intresserad av cykling, men Steve desto mer, men jag följde med iallafall för att komma bort från datorn några timmar. Det skadar ju inte heller att känna till lite om varandras intressen. Under cykelmässan hölls också föredrag och frågestund och vi lyssnade till två före detta Tour de France-vinnare, en från Irland och en från USA. Under frågestunden var det många som hade frågor att ställa, till och med ett par småkillar. I Finland skulle ingen ha räckt upp handen och det skulle ha blivit en kort frågestund:-)
Det var ett bra drag att komma en vardag, prefekt med folk. Ifjol hade Steve och några av hans kompisar varit på lördag eftermiddag och de hade knappt sluppit fram till montrarna. Total kaos.
Några av Steves favoriter:-)
När mässan stängde kl. 17 åkte jag in till Bank för att träffa min fina kompis Mia på middag och drinkar. Jag hade i mitt googlande efter nya restauranger att testa kommit över Cafe Below som ligger i källaren på en fungerande kyrka. De serverar engelsk mat i tapas-format (endast två huvudrätter) ch det var såååå gott. Faktiskt ett av det bästa jag ätit på länge.
Mia valde bara två rätter men jag slog till med tre eftersom jag inte ätit sedan frukost vid 8. Servitrisen var lite bekymrad över att Mia inte skulle äta något medan jag fick min första rätt och frågade flera gånger av henne om det var ok och Mia fick försäkra henne om att det var i sin ordning:-)

Den första rätten var himmelsk, kunde ha ätit tre tallrikar av den; stekt zucchini, buffalo-mozzarella och örter.
Nästa rätt, och då fick även Mia äta:-), var stekt bläckfisk och röd paprika med saffransaoli. Fantastiskt god även den.
Vår sista rätt var lamm som kokts länge och som serverades på en bädd av baba ghanoush (auberginröra). Den rätten var också jättegod, men den skulle ha fått full pott om ghanoushen hade serverats varm och med mindre röksmak (tror de använde rökarom).

Till den här restaurangen vill jag absolut komma igen, så nöjd med maten. Kul också att den låg under en kyrka vilket gav den massor av atmosfär.
När vi kom ut ur restaurangen hade de börjat regna men vi letade snabbt upp en bar där vi kunde ta en sängfösare, eller snarare "one for the road".

Nej nu är det dags att börja göra sig i ordning för dagens första gympass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...