27 februari 2015

Budapest - dag 1

Äntligen fredag. Har ju bara hunnit jobba två dagar den här veckan men det räcker bra som mjukstart.

Här kommer lite bilder från vår första dag i Budapest. Vi bodde på Hilton Hotel West End så mer eller mindre mitt i smeten och vägg i vägg med Budapests största shoppingcenter.
Sådana här långa hotellkorridorer för alltid tankarna till filmen The Shining med Jack Nicholson, man förväntar sig nästan att att se vålnaderna efter de två flickorna i slutet på korridoren
När vi packat upp tog vi kartan och gav oss ut på rundvandring i stan.
Vi gick och gick,
Parlamentet. Måste säga att deras parlamentshus är mer imponerande än det brittiska.
En av många fina broar. Mycket av Budapest har förstörts under de många krigen men de har envist och målinriktat byggt upp de mesta igen, och igen, och igen.
Det verkar vara populärt att sätta fast lås med kärleksförklaringar på brolampor. Lite sött.
En staty har blivit inplastad, åtminstone slipper han duvskiten för en tid.
När vi promenerat i nästan tre timmar nonstopp så fick det vara nog med sevärdheter och vi satte oss i en bar och satt där tills det var dags för middag. Sprit är verkligen billigt och det blev både en öl (min första kolhydratöl på ett år och den drack jag på Island)
... och ett par småflaskor med bubbel. Min absoluta ungerska favoritdryck, extra torrt ungerskt bubbel.
Sedan blev det dags för värsta romerska frosseriet på en restaurang som heter Trofea Grill och vi påmindes om varför man INTE ska äta på bufféer, det är stört omöjligt att inte överäta. Den här restaurangen serverade dessutom nästan bara ungersk mat och man vill ju smaka så mycket som möjligt.
Förrättstallrik
Huvudrättstallrik 1
Huvudrättstallrik 2
Liten fisktallrik som jag delade med Steve. Man kunde välja mellan 7 olika fiskar/skaldjursrätter och 14 kötträtter som kockar sedan tillreder. Vi kom aldrig så långt som till köttet för då var vi proppmätta.
I Ungern gör man som i Finland, ställer fram tandpetare på bordet.
Fast vi inte skulle ha orkat så tog vi "lite" efterrätter också. Jag smakade ett par skedar och så fick Steve äta resten.
I priset ingick också obegränsat med vin, öl, bubbel och kolsyrade drycker men vi fick inte ens ner en halv flaska vin, då är man mätt:-). Jag rekommenderar dock stället, maten var bra och till £15 pund per person är det ju synd att inte gå dit.

Vi var så mätta att vi gick och lade oss genast vi kom till hotellet, halv 9 och sov i 12 timmar!!!! Jag minns inte när jag senast gick och lade mig så tidigt, kanske när jag var bebis. Det är vad överätning (och att stiga upp kl 4 på morgonen) gör till dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...