16 november 2014

Julblommor, julmiddag och after work

Sådär, dagens och veckans sista gymsession avklarad som blev en timme Body Pump. Tänkte nästan skippa den när jag ännu låg i sängen och kände mig lat och försökte skylla på att jag är lite "förkyld". Min årliga förkylning brukar sträcka sig till att jag snyter mig 5 gånger om dagen och är lite slemmig i halsen, kanske liiite halsont. Jag lyckades tala förstånd med mig själv, och efter en mugg kaffe med kokosnötsolja och en skvätt grädde till frukost var jag redo att lyfta tungt och det gick hur bra som helst. Fantastisk känsla efteråt när musklerna är alldeles utarbetade. Jag märker också att min rygg blir mycket bättre av speciellt Body Pump, eftersom man måste använda sina magmuskler hela tiden och det är ju de som stödjer ryggen. Jag är inte alls stel i ryggen längre när jag stiger upp på morgonen jämfört med för 6 månader sedan då jag nästan fick be Steve hjälpa mig upp ibland.

Efter gymet gick jag till Sainsbury's och köpte lunchingredienser, det ska bli köttfärssoppa idag. Det var också dags att köpa nya snittblommor men när jag såg en kruka med hyacinter så blev det ändrade planer. Jag älskar doften av hyacinter och det är första gången jag hittat hyacint i kruka, vid jultid, så jag slog till.
Igår gick Steve och jag till puben The Rocket i Putney. I fredags när vi gick dit för brunsch såg vi att de börjat sälja julmiddag och att det gör det varje dag fram till jul. En brittisk julmiddag är till största delen samma som en Sunday Roast, enda skillnaden är att julmiddagen består av kalkon istället för kyckling (eller nöt- eller griskött), alla tillbehör är samma som en Sunday Roast.

Vi började iallafall med en jättegod kycklinglever- och baconpate med lökkompott. Steve fick brödet:-)
Sedan var det dags för huvudrätten! Puben var helt full (som tur var hade vi bokat bord) men jag tror att vi var de enda som åt julmiddag ... det är kanske lite för tidigt för de flesta engelsmän:-) När Steve och jag väntade på vår mat satt vi och förundrades över alla rätter som passerade till andra bord, det var verkligen "50 shades of brown". Allt måste friteras eller bakas in för att det ska "vara gott" verkar det som.

Vår rätt var säkert färggrannast av alla som serverades den kvällen, de hade till och med lyckats koka grönsakerna helt rätt, al dente, precis som de skall vara. Vi kommer nog att gå hit och äta ännu en middag innan jag åker till Finland över jul.
Här kommer lite bilder från i fredags och min middag och AW med Mia.

Länge sen jag lagt upp en dagens nu, det är ju inte precis någon vits att klä upp sig när man jobbar hemifrån. Fredagens blev en ny mörkblå halvgenomskinlig topp från H&M och svarta glansiga byxor (minns inte varifrån).
Efter en fördrink på en bar i Green Park gick vi till Quaglino's för middag. Jag har varit här fleeera gånger men maten är alltid bra så det lönar sig att gå dit då och då. Till förrätt bestämde Mia och jag oss för att vara lite "wild and crazy" och beställde råbiff på hjort. Har aldrig ätit råbiff tidigare men det var riktig gott. Man fick två olika tabasco samt worchestershire-sås till för att hetta upp rätten.
Till huvudrätt åt jag kycklingbröst med svamp. Rätterna såg inte stora ut men vi blev proppmätta. Vi skippade efterrätten och gick till en pub som heter Goat Tavern för efterdrinkar istället.
Så här ser det ofta ut utanför pubar när vädret tillåter. Ingen vill sitta inomhus när det är så skönt väder utomhus, så det lönar sig alltid att gå in på en pub trots att den ser fullspäckad ut från utsidan. Vi fick till och med ett fönsterbord.
Vi satt och drack vin och pratade om livet, det perfekta sättet att inleda helgen. Att det sen nästan kändes som mission impossible att ta sig hem efteråt är en annan femma. Jag kom mig så långt som till Vauxhall varifrån det skulle ta 10 min med tåg till Wandsworth Town. Det tog mig nästan en timme. Först fick jag vänta i ca 20 minuter på ett tåg på grund av att någon hamnat framför ett tåg längre ut från stan, så tåg var både försenade och annullerade. När tåget äntligen kom så var jag så försjunken i Facebook att jag missade min station. Noterade det först när tåget började rulla ut från perrongen. Det var bara att fortsätta till Putney, stiga av, och ta nästa tåg tillbaka. Suck. Nå, vädret var iallafall helt ok så jag slapp stå och frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...