29 september 2014

Istanbul - sista dagen och hemresan

Och här kommer foton från min och Svanhilds sista hela dag i Istanbul.

Den här morgonen hoppade vi över hotellfrukosten och åt den tillsammans med Thad på ett ställe som han rekommenderade. Frukosten bestod av en massa smårätter och den var helt fantastisk, sött och salt om vartannat. Jag är verkligen svag för småplock.
Jag beställde också in äggröra med tomat och ost som var jättegod och mättande. Den måste jag försöka göra själv någon gång.
Efter den fantastiska frukosten sade vi hejdå till Thad för stunden, han skulle jobba på sin avhandling (jag har skrivit två i min studiekarriär så kan inte säga att jag är avundsjuk:-), och vi fortsatte till Grand Bazaar för lite shopping.
Innan vi kom till basaren fick vi trängas genom massor av shoppande människor men när vi väl kom fram var det hur lugnt som helst. Den här basaren flera gånger finare än den i Marocko, med riktiga golv och tak. Man fick också gå mer ifred vilket jag uppskattar.
Keramik, keramik och mer keramik.
Taken var jättefina och mycket bra underhållna i den helt övertäckta basaren.
Efter Grand Bazaar vadade vi tillbaka genom människomassorna till kryddmarknaden.
Den var mindre än jag trodde och jag kom tomhänt därifrån. Orkade helt enkelt inte köpslå för 100 gram svartpeppar, typ.
Efter marknaderna hade vi inte något inplanerat och efter att ha skippat "Hop on hop off"-bussarna som skulle ha 35 euro! så hoppade vi på en båt istället som bara kostade drygt 4 euro för två timmars rundtur. Det kanske inte fanns så jättemycket spektakulärt att se men det var skönt att sitta och njuta i solen.
När vi kom i land promenerade vi tillbaka till hotellet med våra inköp och naturligtvis såg vi en maaassa katter på väg hem:-)
Matdags
Det finns både tunnelbana och spårvagn i Istanbul men man klarar sig mycket bra med apostlahästarna.
När vi duschat och vilat lite mötte vi upp med Thad för middag på ännu en restaurang, lite bortom turiststråken, som han rekommenderade.
Jag hade redan på förhand beslutat mig för att "offra mig" (kolhydrater) och prova ett turkiskt öl som inte säljs i de flesta matvaruaffärer här i England och Bomonti var ett mycket bra val om man gillar lager. Fräscht och gott.
Till förrätt delade vi på en stor mezze-tallrik med 11 olika godsaker.
Till huvdrätt gick jag all in när det gäller kolhydrater och beställde någon slags pasta med kött och creme fraiche. Helt ok, men jag har ätit mer smakfull mat och det skulle inte ha skadat med ett par deciliter olivolja:-)
Efter middagen kände vi oss alla ganska trötta och Svanhild hade ännu inte hämtat sig helt från sin magsjuka. Vi kom senare kom fram till att måste ha varit ett magsjukevirus för hennes man fick det senare när hon kom hem. Jag med stålmage har inte haft några problem alls.

Följande dag tog vi taxi till flygplatsen. Det var världens säkerhetspådrag för innan vi ens kunde gå till incheckningsdisken måste alla röntga sina kappsäckar och sig själva, först därefter kunde vi checka in och "röntga oss" som normalt. Även vid min gate tog de vissa åt sidan för en extra koll. Lite irriterande men sen så får man tänka på att det är för ens egen säkerhet.

Returflyget var snäppet bättre än det jag kom med för nu hade vi alla var sin TV-skärm. Varje rad bestod dessutom av 9 säten istället för 6. Utbudet av filmer var också jättebra och jag hann se 1,5 film innan vi anlände till Heathrow 4 timmar senare.

Min detox började redan på flyget så jag skippade potatismoset, brödet och efterrätten men toppade köttet och grönsakerna med smör och creme cheese istället.
Sammanfattningsvis kan jag säga att resan var jättekul (Svanhild är den perfekta resekompanjonen, vår 5:e gemensamma resa nu) och det faktum att min kompis Thad kunde visa oss omkring gjorde att vi inte föll i de vanliga turistfällorna med tråkig mat och överpriser. Jag rekommenderar verkligen ett besök till Istanbul, men en lång helg räcker för att se det viktigaste.