12 april 2014

Out and about i Hampton Court

Godkväll/godnatt i stugan. Vi är just hemkomna från en eftermiddag och kväll i Hampton Court. Planen var inte att besöka slottet, för dit var vi för några år sedan, utan för att kolla in en husbåt som var till salu. Steves kompis hade berättat om en husbåt som var till salu för endast 250 000 pund och som låg alldeles i centrum av Hampton Court.

Bostaden såg helt underbar ut på bilderna, 2 rum, kombinerat kök och vardagrum och stora fönster/dörrar som öppnades ut mot Themsen, grillplats på taket, samt en egen trädgård på fastlandet. Eftersom HC inte ligger långt från oss så beslöt vi oss för att göra det till ett lördagsprojekt att besöka stället och efter mina Body Attack och Dance-pass tog vi tåget till Kingston och promenerade drygt 40 minuter längs Themsen i solskenet till Hampton Court. Solen sken, gräset var grönt och träden stor i blom.
Efter att först ha försökt komma till ön från fel håll (dvs. ingen gata som ledde ner till Themsen) försökte vi från andra sidan och då lyckades vi ta oss till ön via en bro som gick över ett par slussar. Vi gick längs ett par smala gångar (inte det ultimata om man hade varit på väg hem efter en blöt After Work) och kom slutligen fram till husbåten.

Husbåt är kanske fel för man kan nog inte åka med den, men flöt gjorde den även om den var förankrad med bastanta stålpelare. Problemet var att den låg alldeles för nära slussarna. Det var väldigt högljutt och båten guppade konstant upp och ner. Igår hade jag fantiserat om hur jag skulle öppna dubbeldörrarna i köket och sitta och jobba med utsikt över Themsen, full av motivation, men jag insåg snabbt att det inte skulle bli något av det på grund av oväsendet från det forsande vattnet. Jag har inte heller något emot att vaggas till sömn av lätta vågor, men här handlade det mer om konstant guppande upp och ner ...och då var det vindstilla. Jag och Steve insåg snabbt att nej, inte ett läge för oss. Synd för förutom det brusande vattnet och guppandet så var allt annat perfekt.
Nå, nu slipper vi att "harmas" ifall någon annan köper husbåten samtidigt som vi vet att vi inte skulle tveka att köpa ett flytande hus om läget och priset var rätt. Vi vill dock inte ha en vanlig husbåt utan exakt ett sånt här med stora fönster.

Efter husesynen gick vi till en lokal pub för sen middag. Vi blev positivt överraskade av puben som heter The Albion. Hampton Court är inte precis ett billigt ställe men den här puben var verkligen billig, speciellt vinet.

Vi hade en rolig servitör. Det var hans första vecka på jobbet och han småsprang fram och tillbaka och ville vara "till lags" så mycket han kunde. Steve hade tänkt köpa ale men gillade inte någon av servitörens tre smakprov (dvs. han sprang fram och tillbaka till baren tre gånger) så vi beställde en flaska rödvin istället.

Jag åt kyckling- och grisleverterrin till förrätt ...
och en mixed grill till huvudrätt. Jag beställde en normal portion och tyckte väl att de hade tagit i med portionstorleken när jag fick min tallrik. När Steve kollade menyn så såg han att jag fått den "ultimata" mixed grillen med dubbla korvar och ägg. Det hörde också franska potatis till som jag bytte till kokta grönsaker. När servitören frågade om vi ville ha något annat frågade jag efter mina grönsaker och efter en koll med köket visade det sig att det hade skett ett "missförstånd" i köket (vi var de enda kunderna i restaurangavdelningen:-). De bad så hemskt mycket om ursäkt och jag sade att det var helt ok för när jag såg portionen så insåg jag att jag skulle ha klarat mig mycket bra utan de extra grönsakerna:-)
Steve var mycket nöjd över sin fish and chips och jag var nöjd över min proteintallrik. Jag är normalt en storätare men Steve fick de mesta av mina korvar, halva kycklingbröstet och lökringarna. Jag kan tänka mig att servitören var ganska förvånad över att jag kunde äta allt, trots att jag inte precis är tjock:-)

Puben var jättemysig och värt sitt pris så vi kommer nog att åka tillbaka. De var väldigt måna om att fråga vad vi tyckte om maten och den första servitörens yra beteende var ganska charmigt, speciellt hans småspringande:-)