16 april 2014

Inte samma smakpallett

Trevlig lillördag på er alla! Här har det jobbats och tränats och eftersom solen har lyst från en klarblå himmel och det har varit 18 grader i solen så kände jag mig manad att ta min vanliga entimmespromenad runt Wandsworth och Earlsfield också. På vägen hem svängde jag in på ett thailändskt deli och köpte ingredienser till min favoritsoppa Tom Kha Gai. Den är så fräsch och lätt att göra från grunden bara man får tag på färskt citrongräs, kaffirlimeblad och galangalrot. På vår stora supermarket Sainsbury's finns det bara citrongräs och på den gör man ingen soppa.

När jag frågade Steve om han också ville ha så sa han först att han kunde smaka lite, men när jag gick till köket för att göra soppan tog det inte mer än 5 minuter förrän han var där och intresserat följde vad jag gjorde och rörde om i kastrullen:-). Han åt sedan en hel skål med soppa. Mat smakar såååå mycket bättre när den görs från grunden.
Kockandet skedde emellertid inte utan missöden. Vi har just tagit i bruk knivar från Hackman som jag haft i tryggt förvar i skåpet och van som jag var med de slöa billighetsknivarna som Steve haft så försökte jag tvätta Hackman-kniven som jag alltid gör, genom att föra fingrarna fram och tillbaka längs egget. Här är resultatet:-)

Så här såg Steves middag ut igår, ravioli på rostat bröd. När han pratade om att han skulle gå och köpa ravioli så såg jag för mig den fyllda färskpastan som finns i delikatessdelen på Sainsburyn. Oh nej, när han kom tillbaks från affären hade han köpt två burkar ravioli i tomatsås! Jättegott tycker han, äckligt tycker jag. Finns säkert 10 sockerbitar i var och en av raviolimackorna.
Jag åt kokospannkakor/plättar. Vår nya stekpanna är sämre än någon vi haft tidigare. Allt fastnar så runda, vackra pannkakor är bara att glömma men goda var dom. Jag åt yoghurt (Lidls naturligtvis) och färska hallon till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...