8 mars 2014

Sommarflyget fixat

Nu är lättnaden stor kan jag säga, jag bokade just mitt och Steves flyg hem till Finland i sommar. Det är alltid ett pysslande med datumen och avgångarna. Dessutom ska det helst finnas massor av evenemang att besöka veckan som Steve är i Finland för annars blir han uttråkad. I år hålls emellertid både Jakobs dagar i Jakobstad och Monäsrodden näsan samma vecka så det lär nog finnas program. Flygpriserna var dessutom 25 pund billigare än ifjol och avgångarna perfekta så jag är nöjd.

Den här veckan fick jag också fixat Steves födelsedagspresenter. Han fyller år nästa söndag men jag har bestämt att vi kommer att fira på lördagen för hans present var inte "tillgänglig" på söndagar:-)
Idag har det varit soligt och fint hela dagen men jag har mest sett solen när jag gått till och från gymet för mina lördagspass Body Attack och Zumba/Dance. Älskar verkligen det här danspasset eftersom vi dansar till moderna pop/diskolåtar och koreografin är bra.

Imorgon ska det bli 17 grader och strålande sol så då tänker jag ta en långpromenad längs Themsen. Steve åker till sina föräldrar i södra England på morgoen och kommer att stanna några dagar så jag har lägenheten för mig själv.

Idag blev det kombinerad lunch/middag vid 17-tiden och jag svängde ihop en currysås med stekt kyckling och lök som jag åt med blomkålsris. Enkelt och mycket gott.
Till efterrätt testade jag ett nytt recept, citron- och kokosbitar, som jag hittade på den här bloggen. Jag lyxade till det med smält mörkchoklad på toppen men jag hade nog kunnat hoppa över det eftersom den tog över smaken av citron lite. Ni får receptet nere på inlägget.
Igår var jag på After Work med Nina. Vi gick till puben Cats Back här i Wandsworth och beställde in ett antal tapas. Det var lika gott som vanligt och man blev verkligen proppmätt. Det var kul att träffas igen och prata igenom allt som hänt sen vi träffades senast. Nina och hennes man kommer tyvärr att flytta till Nya Zeeland (han är därifrån) i slutet av året:-(. Det är problemet med London, en stor del av "utlänningarna", eller åtminstone de som kommer från I-länder, flyttar tillbaka hem efter några år.

Citron- och kokosbitar
10 bitar

Smördegen
2,5 dl mandelmjöl
Sötning motsvarande sötman från 0,5 dl socker*
1,5 dl rostade kokosflingor
80 gram smör
0,5 msk fiberhusk

Fyllningen
2 ägg
1 msk kokosfett
Sötning motsvarande sötman från 1,5 dl socker*
Saften av 1 ekologisk citron + skalet av 2 hela
2 msk mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
0,5 tsk vaniljpulver eller lite vaniljessens
1 nypa salt

Instruktioner 
Sätt ugnen på 180 grader. Lägg folie eller bakpapper i en form på ca 20 x 20 cm eller rund springform. Smörj. Rosta kokosflingorna och blanda sedan alla ingredienser till smördegen i en matberedare med knivar. Kör tills allt har gått ihop. Tryck ut i form. Grädda i ca 20 minuter, håll koll så det inte bränns.

Under tiden, kör ihop ingredienserna till fyllningen till en slät smet. Ta ut smördegen och häll fyllningen ovanpå. Grädda i ca 20 minuter till. Låt svalna (ställ gärna kallt i en timmes tid) och skär sedan lagom bitar. 10 bitar för en dessert och i 20 bitar för en (i mitt tycke) lagom godbit.

Pudra med florsocker eller Sukrin Melis eller varför inte kokosflingor? Servera gärna lite kokosgrädde till eller vispad grädde. Noteringar * Titta på ditt sötningspaket om du använder sötningsmedel hur det ska doseras för att motsvara socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...