3 mars 2014

Mera massage och ovanlig chokladmousse

Idag var det dags för mitt andra besök på det kinesiska massage/behandlingsstället i Putney. Den är gången behandlades jag av en kinesisk kille, sonen till doktorn tror jag.

Han började med att ge mig 45 min. deep tissue massage innan det var dags för akupunktur. Jag har aldrig fått akupunktur tidigare så det kändes lite spännande. Tur jag inte är rädd för nålar:-) Det kändes typ inget när han stack in dem på alla spända punkter i höger skulderblad, höft, ben samt några i nacken och ett par i huvudet. Sedan fick jag ligga och slappna av i ca 30 minuter medan nålarna "verkade". Det tog ca 10 minuter så började jag känna en intensiv hetta i höger höft och ben medan jag inte kände något i andra sidan där jag inte hade några nålar.

När jag legat med nålarna i ca 30 min började jag fundera på om killen kanske glömt bort mig. Jag började tänka ut olika scenarier hur jag skulle uppmärksamma dem ... plocka ut nålarna själv, tvinna handduken runt kroppen och gå till receptionen med nålarna stickande ut ur både rygg, ben och huvud, eller ... Tillslut kom han iallafall och plockade bort nålarna. Sedan var det dags för dagens tredje behandling som jag fick gratis...
Kallkoppning. Kineser gör inte hål i huden när de koppar som i Finland utan suger ut luften ur glasskålarna med en liten låga innan de snabbt sätter dem på ryggen. Det kändes som jag hade syltbukar på ryggen:-) Vissa kan tycka att det är obehagligt har jag läst men jag kände inget alls. Massören berättade ocskå att man kan få mörka ringar efter kopparna (gifter som kommer ut ur kroppen) som försvinner efter några dagar men jag har inte sett några märken ännu. Efter ca 15 minuter kom han och tog bort kopparna och behandlingen var klar.
Jag bokade in ytterligare 5 behandlingar och får både en varmkoppning och osteo-behandling (som jag fick förra måndags) gratis. Jag fick också de här två burkarna med naturmedicin. En skulle vara bra för matsmältningen (något jag inte har minsta problem med sedan jag började äta lågkolhydratkost) och den andra var avslappnande (tror jag). Jag behöver ju inget för matsmältningen men eftersom all text är på kinesiska på förpackningarna så vet jag inte vilken som är vilken så jag får äta båda:-) Man skulle äta 20! tabletter av varje per dag.
Innan jag gick på behandling tog jag en snabb sväng till TK Maxx. Biiig mistake för naturligtvis kom jag inte ut tomhänt. Hittade en perfekt axelväska av Nine West för en billig peng (allt är ju med minst 60 % rabatt där), äkta läder naturligtvis. Jag har inte någon beige väska i min samling så den här var perfekt.
Coolt foder.
När jag kom hem testade jag ett recept på mycket hälsosam chokladmousse med avocado. Steve var lite skeptisk efter första skeden, tyckte att det smakade brysselkål och sa att jag kunde äta upp hans portion också. 5 minuter senare hade han ätit upp allt:-) Det smakade verkligen INTE brysselkål utan snarare choklad och banan och moussen var jättelen. Jag kommer nog att göra den igen, kanske sätta lite mer kakaopulver i och äta med hallon. Moussen är jätteenkel att göra och jag hittade receptet här.
Chokladmousse
2 portioner

Ingredienser
1 mogen avokado
0,5 dl kakao
3 msk honung (eller valfri sötning, jag tog sötningsmedel)
0,5 dl kokosmjölk
2 krm vaniljessens (eller vaniljpulver)

Instruktioner Gröp ur den mogna avokadon och mixa till slät puré. Lägg ner övriga ingredienser, börja med lite mindre kakao än 0,5 dl och smaka av kakaostyrkan. Kör tills det är slätt. KLART!

Noteringar Du kan använda mjölk eller grädde eller fruktjuice eller vad du vill istället för kokosmjölk. Prova dig fram! Smaksätt med bär, eller granatäpplekärnor eller riven mörk choklad.

2 kommentarer:

  1. Burken till vänster är den för matsmältningen, det är bara att googla på namnen så hittar du beskrivning på dem

    SvaraRadera
  2. Ah, tänkte inte på att jag skulle kunnat googla:-) Tack för tipset!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...