20 mars 2014

Meatza och dagens träning

Regnet smattrar mot rutorna och jag sitter och njuter av ett glas mousserat vin med tända ljus. Jag funderade först på rött men bubbel är mer läskande när man just svettats på gym.

Idag har jag gjort en gymtrippel igen; först Pilates med massor av coreträning som vanligt (rygg- och magmuskler). Vi gör alltid plankan i 3 minuter (uppdelat i 3 omgångar) i olika versioner och idag var det en jobbig en. Vi ställde oss i en vanlig planka men så skulle vi sätta ena armen på ryggen, hålla så i 15 sekunder, bytat till andra armen osv. Det jobbiga var inte plankan utan att hålla höften rak så att den inte vred sig. Kl. 13 var det dags för body pump, dvs. man tränar med skivstång och vikter. Jag kände mig ganska nöjd med mig själv för jag lyfte lika mycket som en av killarna:-). Det är bra att träna i grupp för då blir det lite av en intern tävling (åtminstone från min sida) och man försöker lite extra. Tidigare när jag tränade ensam med vikter och maskiner blev det lite att man slösade bort tiden med pauser. Man behöver faktiskt inte sitta och "pusta ut" flera minuter varje gång man tränat en muskel.

Träningsdagen avslutades med Zumba. Tyvärr var inte den normala instruktören på plats så passet var ganska tråkigt, hon hade helt enkelt inte tillräckligt snabba låtar eller bra koreografi. Vi sade dock till henne ett par gånger om hon kunde spela snabbare låtar och då blev det lite mer fart.

Idag gjorde jag en jättegod lunch, Meatza. Man kan enkelt beskriva rätten som en blandning mellan en pizza utan pizzabotten och en stor köttfärsbiff med topping. Jag åt hemlagad tzatziki till och en halv avokado. Jag har tre bitar kvar och ser verkligen fram emot lunchen imorgon:-). Ni får receptet här nedanför. Jag hittade receptet i den här bloggen.
MEATZA 
6-9 pers (jag gjorde hälften den här gången)
Köttfärsbotten:
1 kg köttfärs
2 ägg
1 tsk lökpulver
1 msk oregano
2 tsk salt
4 krm svartpeppar

Tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
2 msk stark tacosås
3 msk pizzakrydda
Salt och svartpeppar

Topping: 200 g riven ost Valfri topping (jag använde mozarella, färsk sparris och oregano)

Gör så här: 
Köttfärsbotten: Blanda alla ingredienser och häll ut köttfärsröran på ett bakplåtspapper (30x40 cm). Lägg plastfolie över och kavla ut så stort och jämt som möjligt (jag tryckte helt enkelt med fingrarna). Köttfärsen krymper till ungefär halva storleken så se till att göra botten så stor som möjligt. Tillaga i ca 15 minuter i 225 grader. Ta ut ur ugnen och torka bort fett och vätska som runnit ut från köttfärsbotten med ett hushållspapper.

Tomatsås: Finhacka löken och pressa vitlöken. Fräs löken i smör i en kastrull och häll på övriga ingredienser. Låt koka utan lock i 15-20 minuter tills såsen reducerats och blivit fastare i konsistensen. 

Meatza:
Fördela tomatsåsen på köttfärsbotten. Toppa med mozzarella och övrig valfri fyllning samt riven ost. Tillaga i ca 10 minuter i 225 grader tills osten smält. Njut av meatzan som den är eller med en sallad och kanske lite tzatziki. Nästa gång tror jag att jag ska toppa med ett par ägg också som får stelna till hälften.

TZATZIKI 
4 pers

2 dl turkisk yoghurt
0,5 gurka
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm vinäger
1 msk olivolja
Salt och svartpeppar

Gör så här: 
Grovriv gurkan och pressa ut vätskan. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...