14 februari 2014

Alla hjärtans dag

Steve och jag sitter och myser hemma med tända ljus medan det är värsta regnstormen utomhus. Engelsk vinter.

Dagen inleddes med ett pass Body Pump kl. 9.30 så nu är jag ordentligt seg i armarna och bröstmusklerna. Efter en snabb dusch promenerade vi in till Clapham Junction i regnet och blåsten för att köpa Marks & Spensers "Dine with wine"-middagserbjudande. Man kan välja mellan olika förrätter, huvudrätter, sidorätter, efterrätter samt vin eller "eftersom det är Valentine" en flaska bubbel. Det var trängsel framför hyllan med specialerbjudandet kan jag säga, och då var vi där vid 11. Om de skulle ha sådana här erbjudanden i Finland skulle det väl kallas "Dine with beer." Mysigt, nooot:-)

Vi valde pillgrimsmusslor i vitvins- och gräddsås till förrätt, oxfilé och pepparsås till huvudrätt, blandade grönsaker till sidorätt och någon slags choklad- och kinuski/gräddhistoria till efterrätt samt några chokladpraliner.

Efter gymet hade vi "kort och presentöverräckning":). Jag fick ett jättefint kort, blombukett och middagen av Steve och till honom hade jag köpt kort, naturligtvis, och en stor chokladkartong. Han har nästan ätit upp den redan:-)
Steve var så sugen på applewood-ost och olika uppskärningar så vi slog på stort och åt förförrätt. Applewood-osten är bara sååå god med sin gräddiga och rökta smak.
Till förrätten drack vi Cavan som ingick i erbjudandet. Steve tycker inte så mycket om bubbel men han fick ner två glas iallafall:)
En speciell middag kräver ett speciellt vin. Vi öppnade den näst sista flaskan av vårt Marockanska rödvin, S de Sirona, som vi köpte i 12-pack från en grossist för några år sedan. Det är bara såå gott. Det är dags att köpa fler lådor tror jag.
Steve ansvarar alltid för nötköttet eftersom jag, van vid griskött som jag är, steker livet ur det. Köttet var perfekt mört, kryddigt från den bifogade pepparsåsen och Steves "löklångkok." Han steker först lök och sedan kokar det i nästan en timme och kryddar med olika kryddor.
Efterrätten var lite för söt för mig så jag åt ett par skedar och sedan fick Steve resten.
Jag åt mina tre chokladpraliner dock:)
Nu sitter vi och jäser framför TV:n, mätta och nöjda.

 Hoppas ni också har haft en mysig "Alla hjärtans dag" eller "Vändag"

2 kommentarer:

  1. Har hört att det blåser och regnar ordentligt hos er, tur man inte hade inplanerat en resa ditåt i vinter.
    Intressant att höra om ert Valentine-firande som ju så mycket skiljer sig från vårt firande här. Vi firar oftast tillsammans med andra, vändagen som det ju heter här.
    Vi var igår på Purmo-revyn tillsammans med tre andra par, vi fick skratta ordentligt och hade en efterfest hos ett av paren som bor i Purmo med lite småsalt och vin innan vi åkte hem vid 24-tiden, Krister skulle jobba idag.
    Låter intressant det där middagspaketet M&S hade erbjudande om, det går säkert hem en kväll som igår. Hoppas maten var till belåtenhet, den såg god ut på bild.

    SvaraRadera
  2. Här är det rött,rosa och hjärtan för hela slanten på Valentine. Maten var riktigt god, köttet mört som tusan. M&S och alla andra matkedjor med "självaktning" har ofta dine with wine-erbjudanden till helgen men nu var det lite extra när det var Valentine.
    Vintervädret här i London har varit helt bra i år. Inte såå mycket nederbörd och temperaturen runt 10. De värsta stormarna har ofta inte kommit längre än till sydvästra England.
    Revyer är så roliga. Brukade gå på Monå-revyn när den ännu hölls, spelade till och med i den själv två år:-) De lär ska damma av den igen i vår fick jag veta i julas.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...