15 september 2013

Trerätters

Hösten verkar ha kommit till England, för det regnar envist sedan några timmar tillbaka och är grått som i en säck. Lite småmysigt måste jag ändå säga, för nu kan man bränna levande ljus. Jag satte också på elementet för andra gången den här hösten.
Middagen igår blev lyckad, allt gick att äta med andra ord (jag satte upp de fresta receptena i gårdagens inlägg):-). På dagen, mellan mina gympass, gick jag till Waitrose och köpte engelskt vin som jag varit nyfiken på att prova en längre tid. Jag tänkte bara köpa rött den här gången men jag fick världens föreläsning om det vita vinets förträfflighet av en av personalen att jag köpte en flaska vitt också för senare behov. Som han pratade om vinerna, tänkte knappt komma därifrån. Jag fick reda på att det röda kom från en vingård utanför Gatwick och måste avnjutas tillsammans med mat och det vita från Southampton. Han berättade också att engelska viner har lägre alkoholhalt på grund av de kortare somrarna.

Vi drack senare det röda vinet till för- och huvudrätten och var överens om att det var riktigt gott. Bra gjort England.
Som välkomstdrink bjöd jag på cocktailen Blue Arrow, men med Bacardi istället för rom som jag inte hade. Blev inte lika bra som när farsan gör den men den blå färgen var det inget fel på:-)
Till förrätt bjöd jag på Räkcocktail med avokadokräm (recept i slutet av inlägget) som blev hur mumsigt som helst.
Huvudrätten, pulled beef, hade mörat till sig i ugnen i 10 timmar och var både saftigt och full av smak, men snacka om slow cooked. Jag serverade kokta gröna bönor med smör, blomkålsris och ugnsbakade tomater till.
Jag har ju gjort efterrätten ett antal gånger nu så jag kan nästan receptet utantill. Det blev lika gott som vanligt.
Jag och Carola efter massor av mat och några drinkar, därav de smala ögonen på mig:-). Steve hängde också med under middagen eftersom han inte hade något bättre för sig, ingen av hans kompisar var tillgängliga.
Det var en riktigt trevlig kväll och skönt att bara ha några meter till sängen efteråt.

Här kommer receptet på förrätten

Räkcocktail med avokadokräm
4 portioner

Ca 300 g skalade räkor
1 liten rödlök
1 dl vitt vin
2 mogna avokadon
100 g creme cheese, t.ex. philadelphia
pressad saft av 1/2 lime
dill
salt och peppar

Gör så här
Finhacka rödlöken och låt den puttra i vinet tills nästan all vätska kokat bort.
Halvera och kärna ur avokadona. Dela fruktköttet i mindre bitar.
Blanda ner osten och avokadon i den vinkokta löken. Mosa samman.
Blanda ner limesaften. Salta och peppra efter behag.
Lägg upp krämen i serveringsglas. Fördela räkorna ovanpå. Garnera med dillkvistar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...