24 maj 2013

Torsdagen i bilder

Igår var det då dags för modevisning av herrunderkläder på varuhuset Selfridges tillsammans med Julia och hennes kompis Minna.
Julia som jobbar som säljare för ett av företagen som visade sin kollektion hade fått biljetter som gjorde att vi kunde gå före i kön och satte oss på främsta raden för att se ordentligt.
Modevisningen hölls i Selfridges garage och alla sittplatser blev snabbt fulla. Jag skulle säga att könsfördelningen var 70 % män och 30 % kvinnor och av männen var runt 80 % homosexuella:-)
Julia och hennes kompis Minna. Det bjöds på obegränsat med Smirnoff on Ice och jag kunde inte motstå gratisspriten och drack några flaskor, vilken finne kan det:-). Jag vet inte när jag senast drack Smirnoff on Ice, måste vara åratal, har alltid tyckt att den är väl söt och sedan jag började med LCHF-kost har jag inte ens kommit på tanken.
Kvällens värd var någon känd engels ståuppkomiker....tror jag.
Showen inleddes med modern dans av en grupp med fyra män.
De rörde sig så snabbt att det var omöjligt att få skarpa bilder.
Sedan var det dags för hunkarna i underkläder. Man fick se ett antal sixpacks och pumpade och inoljade bringor:-). Kan inte vara helt lätt att hålla masken när man paraderar i kalsonger med alla som stirrar på deras ädla delar.
Efter showen fick alla gå upp till underklädesavdelningen på Selfridges och köpa grejer och dricka mer sprit som servitörer gick runt och bjöd på. Vi passade på att fotograferas framför reklamväggen som värsta kändisarna. Man måste ta chansen när den bjuds:-)
Julia jobbar för det här företaget, Robinsons les Bains, som har både Harrods och Selfridges som kunder.
När Julia nätverkat lite gick vi till en turkisk restaurang i närheten. Jag beställde grillade lammfärsspett. Enda gången jag gillar lamm är när köttet är kryddat till oigenkännlighet. Rätten serverades med ris men jag bad om mer grönsaker istället...och fick potatismos. Vad är det med turkisk mat och potatismos?! Den lämnade jag oäten...efter de sockriga drinkarna så hade jag fått tillräckligt med kolhydrater så det räcker och blir över för lång tid.
När vi satt på restaurangen anslöt sig Julias frisör också till oss. Han jobbar nu i London men varje gång han reser hem till Paris på semester så står de flesta av hans fd franska kunder i kö för att klippa sig. Ingen semester där.

Vi skulle träffa två av Julias andra kompisar för ett par drinkar kl. 24 så vi satt i flera timmar på restaurangen och drack vin. Sedan gav vi oss ut i kylan och promenerade till nattklubben Movida nära Oxford Circus där vi skulle mötas upp.
Julias två kompisar hade varit på en stor prisutdelning inom modebranschen. De designar accessoarer och väskor och var nominerade till ett pris. Tyvärr vann de inte den här gången men det hindrade inte att de festade till, den ena mer än den andra:-)
Vi stannade bara drygt en timme på nattklubben...vi kände oss aaaaningen gamla bland alla 20-åringar i korta och åtsittande klänningar. Som slutdrink bjöd en av killarna oss på en Absinth-shot. Jag trodde först att det var vodka (såg inte den gröna färgen innan jag använde blixten) och tänkte svepa shotten. Tur att jag inte gjorde det för fy farao vad det brände. Det var det vidrigaste jag druckit och kommer inte att dricka det igen.
Klockan var drygt halv 2 på natten när vi åkte hem. Julia och Minna tog en taxi till hotellet och jag tänkte ta en buss. Det visade sig vara hopplöst, gick typ en var 15:e minut (och skulle ha krävt ett byte) så jag vinkade till mig en taxi istället, den dyra svarta varianten. Jag frågade chauffören hur mycket det skulle kosta till Wandsworth och han gissade på 25 pund (billigt). Hans gissning visade sig vara väldigt korrekt, priset slutade på 25,40 och eftersom han inte hade några mynt så fick jag resan för 25:-). Den svarta taxin visade sig vara lika dyr, eller billig, som en minicab som ska föreställa vara det förmånligare alternativet. Det var en överraskning.

Idag är det verkligen skitväder, KALLT, blåsigt och regnigt, och om några timmar bär det av in till city igen för att träffa Julia, Minna och hårfrisören (vet inte vad han heter för Julia har alltid kallat honom "hårfrisören":-), först på middag och vem vet vart vi hamnar sen. Det blir dock vinterjacka och den tjockare halsduken samt fingervantar ikväll.