10 maj 2013

Kanelbullar och annat gott LCHF

Glad fredag alla! Här började dagen i gråhetens tecken men nu har de spruckit upp så att solen kan tränga igenom.

På förmiddagen promenerade jag in till Clapham Junction med målet att köpa LIDL:s gravade lax och grekiska yoghurt. Tänk vad man gör för något man tycker om:-). Nu har jag njutit av en laxsallad med färsk spenat, kokt ägg, tomat, rödlök, avokado och fetaost toppad med olivolja och en klick majonnäs. Mums filibabba.
Jag har också gjort en ny sats med nötgranola. Den här gången provade jag att smaksätta med kanel och kardemumma så ni kan tro att det doftar gott i lägenheten. Jag äter mitt fröbröd på veckorna och lyxar till det med granolan på helgen.
Igår bakade jag också kanelbullar som blev jättegoda, smakade precis som orginalet om än lite mörare. Jag hittade receptet på den här bloggen. Den enda skillnaden var att bloggaren kavlade ut degen och gjorde riktiga snurror. Min deg blev väldigt lös av någon orsak så det var inte att tänka på något kavlande, inte för att jag hade tänkt göra det heller, lat som jag är:-)

14 kanelbullar

Degen: 
4 ägg
4 msk sötning (jag tog sukrin men du kan använda ica stevia strö eller dylikt.)
1 dl standardmjölk eller grädde
0,5 dl kokosnötmjöl
1,5 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma
Ägg och mandelflisor till gardering

Kanelsmöret: 
100 g mjukt smör
1 msk kanel
2 msk sötning

 Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst och luftigt (jag vispade läääänge). Blanda de torra ingredienserna och blanda ner. Avsluta med att blanda i mjölken/grädden. Låt stå ca 5-10 min. Klicka ut degen i bullformar. Blanda det mjuka smöret med kanel och sötning och klicka ut över degen. Pensla med uppvispat ägg och strö mandelflisor på. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...