19 maj 2013

Eurovisionsyra

Igår bjöd jag som sagt Carola (och Steve som också fick vara med på ett hörn) på middag och här kommer lite bilder därifrån.

Jag började med en välkomstdrink som var Caipiroska. Den var underbart fräsch och jag hittade lågkolhydratreceptet på den här bloggen. Jag älskar syrliga drinkar. Bra touch också att fylla på med Sprite.
1 portion
4 cl vodka
4 klyftor lime
2 tsk sukrin+ eller dubbelt så mycket sukrin.
Is
Ev. Z Up light eller kolsyrat vatten

Jag har inga drink"verktyg" och gick tillväga på detta sätt. Skär lime i klyftor. Pressa ut saften i en skål och blanda med sötning. Häll på vodka och rör om. Häll blandningen i cocktailglas. Krossa en eller två bitar is och sätt i glaset. Fyll upp med Sprite Xero/Zup light eller kolsyrat vatten!

När vi druckit upp var det dags för middag. Till förrätt serverade jag min lax- och räkpaj som blev mycket, mycket god. Jag använde det här receptet till min pajbas och äggstanning. När det förgräddade pajskalet kallnat fyllde jag det med 200 g gravad lax, 1 förpackning färdigskalade räkor, 1/2 purjolök och 1/2 dl färsk klippt dill, äggstanningen och gräddade i ugnen i 175 grader, ca 35-45 min.
Till huvudrätt blev det en lättlagad favorit, nämligen den här. För att få lite mer färg på den redan färggranna tallriken så serverade jag ugnsrostade tomater till. Dem gör ni så här:

4 portioner
1 ask körsbärstomater på kvist
Olivolja
Några matskedar balsamvinäger
Salt
Peppar

Sätt ugnen på 200 °C. Lägg körsbärstomater på kvist i en ugnssäker form. Ringla över olivolja och balsamvinäger. Salta och peppra. Rosta i ugnen 15–20 minuter tills tomaterna mjuknat. Låt svalna.
För min dessert hade jag satt glassmaskinen i användning igen, även om jag fick sköta slutfrysningen i frysen. Jag använde samma glassrecept som tidigare men använde mörkchoklad med mint istället för vanligt mörkchoklad och serverade med bär och biscotti. Ojojoj vad gott det blev.
När vi ätit klart nästan rullade vi från bordet men det rymdes ännu ett par sådana här...
och skumpa till röstningen:-) Inga av de fem låtar som kom högst upp föll mig i smaken, men det var trots allt bättre att Danmark vann än Azerbadjan och Ukraina. Det var dock smått skandal att Sverige inte gav Finland ett enda poäng, vår låt var minst lika bra som deras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...