8 april 2013

Vår och mer långkok

Äntligen har det blivit riktig vår. Igår gick jag ut på en en timmes promenad i solen och bara njöt. I dag har det också varit halvsoligt men det viktigaste är att det är ljummare i luften och därmed inomhus
Jag har blivit ett stort fan av långkok och idag gjorde jag Pulled Beef, dvs. jag använde nötkött istället för griskött och en lite annan sås. Det blev också fantastiskt gott och köttet var saftigt och föll isär genast man rörde vid det. Nötkött verkar ta längre tid i ugnen, 8 timmar jämfört med 6 för griskött, men det spelar ingen roll när man har tid att vänta. Jag hittade receptet på den här bloggen men ni får det också här nedanför.
Vi åt köttet med tortillawraps, jag en hemlagad LCHF-variant och Steve köpt tortilla, som fylldes med sallad, tomat, gurka, fetaost och coleslaw.
Det finns inget som slår hemlagad mat, och allra minst hamburgaren som jag åt igår på en amerikainspirerad hamburgerbar i vårt shoppingcentret. Ett plus att de sålde hamburgare utan bröd men med sallad (man slapp be att få byta) men biffen var tragiskt tunn. Tacka vet jag hamburgaren på Bill Wymans hamburgerrestaurang Sticky Fingers i High Street Kensington

Pulled beef
ca 1 kg högrev
2 st gula lökar
4 st vitlöksklyftor
1 dl chilisås
2 dl rödvin
0,5 msk spiskummin
1 msk paprikapulver (mer om det behövs, jag satte säkert 2 msk, gillar den rökta smaken)
salt peppar
(ev hackad röd chili, om du vill ha lite mer hetta)

Om du använder en lergryta så börja med att lägga den i blöt i 10 min. Dela löken och vitlöken i kvartar. Lägg lite lök i botten på grytan, lägg på köttet och toppa med resten av löken. Blanda, chilisås, rödvin, spiskummin, paprikapulver, salt och peppar (ev hackad röd chili). Häll blandningen på köttet och sätt in grytan i kall ugn och sätt ugnen på 125 grader. Titta till och ös lite då och då. För mig tog det 8 timmar, testa att dra med en gaffel i köttet, det ska falla i sär och bli trådigt.

Tortillabröd
2 stora eller 4 små

4 st ägg
1 dl creme fraiche
0,75 dl mandelmjöl
0,50 dl fiberhusk
2 dl riven ost

Vispa äggen poröst (2-3 minuter), tillsätt creme fraiche, mandelmjök, fiberhusk och riven ost och vispa igen. Häll ut på bakplåtspapper på en ungsplåt. Bred ut med en spatel. Låt sväll minst 5 min. Grädda i ugnen på 150 grader i ca 15 min. Skär i 4 rutor.

Andra exempel på tillbehör: rödlök och en het avokadoröra, gjord på avokado, creme fraiche, sambal oelek och vitlökspulver.

2 kommentarer:

  1. Härligt med vår! Här i Sverige är våren segare än nånsin. Fortfarande minusgrader och snö i mitten av april...

    SvaraRadera
  2. Jo, våren är ca 1,5 månad senare här också. Normalt skulle löven ha varit ganska stora nu. Jag åker hem till Finland för en vecka på lördag och då har de naturligtvis lovat upp till 20 grader här i London:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...