2 april 2013

Tur i oturen, fast mer otur

Fan och hans moster. Ikväll åkte Steve och jag till Hudson's i Putney för att äta middag och fira att vi hållit ihop i 7 år. 

Vi beställde in vin och förrätten slank ner utan problem och sen var det dags för huvudrätten. Jag hade beställt en av dagens rätter som var griskött fyllt med korvkött och inlindat i bacon (tre grisar i en så att säga) och till det kokta grönsaker och grekisk sallad. Jag åt och njöt tills jag hivade in en tugga med grekisk sallad med oliver. Kras lät det och jag kände genast att det här gick inte bra. Jag svalde snabbt tuggan och kände med tungan på mina bakre tänder och minsann, hade jag inte spräckt en av mina "tuggtänder" för det fattades en stor bit. 

Jag textade genast morsan och bad henne boka tid till min tandläkare som förhoppningsvis har en ledig tid tills jag åker hem om 1,5 vecka. Jag som hade sett fram emot att slappa hela veckan men icke, nu blir det samma procedur som i julas; frissa och tandläkare fast den här gången kommer jag inte undan med fluorpensling. Nu gäller det bara att hålla den spruckna tanden ren för att undvika inflammation. Skulle jag ha varit engelsman så hade jag säkert skitit i att åka till tandläkaren, vem behöver en full uppsättning tänder liksom?! (ok, lite övedrivet men tandhälsa verkar inte vara de flesta engelsmäns prioritet nr 1, 2 eller ens 10).

Tur i oturen iallafall att det skedde just innan jag skulle åka till Finland eftersom jag vägrar åka till en engelsk tandläkare. Jag har sparat ett nummer till en svensk tandläkare på Harley Street för nödfall, men har man sin praktik på Londons poshaste "läkargata" så lär nog priserna vara därefter också.
Helvetesoliverna uppe till höger
Som tur var gör det inte ont i tanden annat än att de vassa kanterna irriterar tungan om den kommer för nära så jag fortsatte "firandet" med att tröstbeställa en sockerfri Irish Coffee.
Vi gick inte till något annat ställe efter middagen utan tog bussen hem efteråt, jag har ganska mycket jobb imorgon och vill vara pigg och skärpt.

4 kommentarer:

  1. Aj! Så synd att något sådant skulle hända när ni var ute och firade, typiskt.

    Varför vågar du inte gå till engelska tandläkare? Jag har en jättebra som jag tycker är mycket bättre och trevligare än de tandläkare jag har haft i Sverige. Och billigare dessutom! :)
    Men ni kanske har bättre tandläkarvård i Finland än i Sverige, där är den så dyyyr. Just nu går jag helt gratis till tandläkaren då jag är gravid, och kommer få gratis fram tills att barnet är ett år gammalt.

    SvaraRadera
  2. Orsaken till att jag undviker engelska tandläkare, och speciellt de på NHS, är att flera kompisar har haft dåliga erfarenheter av dem, de har helt enkelt inte hittat uppenbara hål utan sagt att allt är bra. När de sedan har dubbelkollat under en resa till sitt hemland har tandläkarna där hittat både ett och två hål.

    De finska tandläkarna är nog lika dyra som i Sverige tror jag (jag kan se för mig en 2 veckors södernresa flaxa iväg innan den här tanden är fixad:-) men då vet man vad man får liksom plus att tandläkarna måste gå en lång utbildning innan de släpps ut så de borde veta vad de gör.

    Jag har läst att tänderna kan bli sämre, porösare, under en graviditet så det är jättebra att du har möjlighet att gå och kolla dem lite oftare om du vill utan att behöva betala.

    SvaraRadera
  3. Vad konstigt, här är det tvärtom, min tandläkare i Dulwich som kan se på mina tänder att de tandläkare jag har haft i Sverige inte har gjort ett bra jobb! Det beror nog på var man går, man får höra sig för om rekommendationer etc.
    Samtidigt är det ju jätteviktigt att man känner sig trygg när man går till tandläkaren, jag har lite smått tandläkarskräck efter alla knäppa tandläkare jag fick träffa när jag var barn (hade stora problem med mina tänder) så jag är så glad att jag äntligen har träffat en trevlig tandläkare som talar med mig, förklarar vad han gör. hur lång tid det kommer att ta etcetra!

    SvaraRadera
  4. Jo, det är väl som hårfrisörer, man får prova sig fram:-) Min tandläkare jobbade i London i 5 år och jag antar att han är van med svåra fall för han sa att sådana tänder som han såg i London har han inte sett någon annanstans:-)

    Ja fy, det är inte kul att gå till tandläkare, redan lukten när man kommer in till mottagningen får en att börja kallsvettas. Alla mina tandläkare har varit ok måste jag säga men ändå kommer jag på mig själv med att spänna mig när jag ligger i stolen och bara väntar på att det ska ila till någonstans. Men, det är verkligen ett nödvändigt ont, vill man ha sina tänder i behåll så är det bara att ta ett djupt andetag och släpa sig dit:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...