16 april 2013

Tänder och hår

Heippahej. Sådärja, nu har jag fått både tanden reparerad och håret klippt och färgat.

Det tog mindre än 45 minuter att få den spruckna tanden fixad och då bedövade han också. Jag hade nog inte behövt bedövning men eftersom jag inte visste hur djupt ner i roten som tandbiten hade lossnat så ville jag inte chansa. Det var bara att luta sig tillbaka och låta tandläkaren sköta sitt eftersom hela vänster sida var bedövad ända till örat. Jag är inte spruträdd heller så nålsticken besvärade mig inte det minsta. Nu är tanden som ny igen men tandläkaren sa att nästa gång någon del lossnar på den så är det nog bäst att sätta dit en krona eftersom jag inte har alltför mycket kvar av min egen tand längre. Inga fler svarta oliver med sten för mig med andra ord.

1,5 timme senare var det dags för ett besök hos min frisör.

Jag har velat ändra frisyr en längre tid nu men inte riktigt vetat hur. Jag har haft min nuvarande frisyr sedan filmen Kill Bill vol 1 kom ut och jag bad att få samma frisyr som Uma Thurman:-).

Jag har ju ganska kort, fint hår så alternativen är få, men för ett par dagar sedan hittade jag en bild på en frisyr som skulle passa mig så den rev jag ut och tog med mig. Jag satte mig men innan hon skred till verket tyckte jag det var bäst att genast informera frisören om att om jag sluddrade när jag pratade så beror det på att jag fått på bedövning hos tandläkaren, inte att jag var full:-) I små samhällen som Nykarleby så sprider sig skvaller snabbt:-)

2,5 timmar senare var jag klar. Jag är helt nöjd med klippningen men själva finishen blev inte alls som bilden. Istället för att vika ut hårslingor som på bilden så fönade frisören håret inåt med en stor rund borste. Jag vet inte varför de ALLTID gör så, så 80-tal?! Nå, det är bara att se glad ut och så gör jag om och bättre själv efter nästa hårtvätt:-)
Till middag blev det en av mina favoriträtter, lax i ugn med dill, peppar, salt, citron och en skvätt grädde.
Vi åt den med stekt vitkål och fetaostkräm. Oj så kul det var att kunna tugga på rätt sida igen utan behöva ta till tandtråd och tandsticka efteråt för att avlägsna halva måltiden.
Till efterrätt gjorde jag blåbärsmousse (LCHF) som blev härligt fräsch. Morsan hade hittat receptet i en dagstidning och jag ger er receptet i slutet på inlägget.
Måste bara visa en gullig bild på Elvis, han är bara för goOOOsig.
Blåbärsmousse
4 portioner

2 dl grädde
100 g mascarpone
100 g philadelphiaost
(1 dl sukrin eller annat sötningsmedel)
1 dl blåbär eller andra bär

Vispa grädden till ett hårt skum. Vispa sedan i sötningsmedel, mascarpone och philadelphiaost och vispa till det är tjockt. Vispa sist i blåbären eller andra bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...