4 april 2013

Resplaner

Har just kommit ur duschen efter ett svettigt Zumba-pass och nu sitter jag i min pyjamas med ljusen tända. Vintern fortsätter här i England och idag kom det lite snö igen. Det smälte emellertid genast men det blir ju inte varmare för det.

Idag har jag jobbat och gymat, väldigt mycket ett och samma den här veckan. Till lunch provade jag på ett nytt recept som jag hittat på den här bloggen. Det blev mycket gott, som alla recept på hennes blogg, och både Steve och jag åt med god aptit. Jordnötter är mycket gott i mat så jag tycker synd om allergiker:-)

Jag gillar ju att ha saker att se fram emot och den här veckan har jag och min norska kompis Svanhild börjat fundera på årets resa tillsammans och vi har nu beslutat oss för Kroatien och september. Vädret lär vara mycket bra där vid den tiden och landet verkar ha allt; god mat, sevärdheter, stränder...Nu är det "bara" att börja kolla hotell och flyg.
Kyckling i jordnötssås och shiratakinudlar
4-6 portioner

1 kilo kycklingfilé

Skär kycklingbrösten i mindre bitar (inte för smått då blir de inte saftiga) och på stek hög värme i deodoriserat kokosfett eller smör. Salta och peppra. För över kycklingbitarna på en tallrik

Jordnötssåsen 

1 dl jordnötssmör
500 ml kokosmjölk
1 hönsbuljong
Saften av 1 lime
1 msk tamarisoja (jag använde vanlig soja)
1 msk röd currypasta
1 pressad vitlöksklyfta
Broccolibuketter och strimlad röd paprika
Kokosfett att i steka

Fräs curryn med vitlöken i lite kokosfett och häll sedan ner övriga ingredienser och rör till en sås. Lägg ner broccoli och paprika och låt koka på svag värme i ca 10 min tills grönsakerna blir mjuka. Lägg ner kycklingen och låt allt småputtra några minuter. Servera med nudlarna (eller ris om ni äter kolhydrater).

2 kommentarer:

  1. Kroatien är underbart, vart hade ni tänkt att åka? Jag har varit i Rovinj och på ön Rab, älskade båda platserna.

    SvaraRadera
  2. Vi kommer att bo i Dubrovnik men göra lite utflykter lite åt olika håll. Vi har inte bestämt exakt ännu, nu är den största utmaningen att hitta ett flyg, de är inte allför billiga ens i september.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...