1 april 2013

Påsken har dansat ut och roddtävling

Så var långhelgen över för den här gången och imorgon är det tillbaka till allvaret igen. Jag har jobbat största delen av dagen idag också men det är iallafall tämligen tyst i min inkorg. Jag har också hunnit på ett Body Combat-pass för att få en rivstart på veckan.

Det har inte varit många lugna timmar den här påsken som innehållit både god mat och kompisträffar så jag är nöjd:-)

Jag tror jag börjar med söndagen i det här inlägget och sedan får lördagen ett eget.

Varje år tävlar de två stora universiteten Cambridge och Oxford i en roddtävling på Themsen och i år hade vi möjlighet att följa den från våra kompisar Ivonnes och Seths lägenhet som ligger på tredje våningen med perfekt utsikt över Themsen. De hade bjudit in ca 15 personer och det bjöds både på god mat och dryck. Jag och Steve hade varit ute på middag kvällen före och jag kan väl inte säga att jag var alltför sugen på vin när jag kom dit men det gick över efter ett par drinkar, brukar göra det:-) och dessutom sänkte det mitt för tillfället höga blodtryck (det rusar iväg då och då) till perfekta nivåer. Jag testade när jag kom hem och hade 135/77, vet inte när det senast var så lågt. Ett eller två glas rödvin per dag är uppenbarligen lösningen mot många olika krämpor.

Det är karnevalstämning vid Themsen under dessa båttävlingar med picknick på varje gräsplätt och pubar som bjuder på både underhållning och slår upp matstånd utomhus. Jag var emellertid glad att vi skulle följa tävlingen inomhus för det var kallt och ruggigt.
Festens gulligaste deltagare måste nog vara den här cockerspanieln. Han var nyklippt och mjuk som bomull i pälsen.
Förutom de 10 sekunder som vi såg rodden live så följde vi resten på TV.
Vi börjar inta våra positioner framför fönstret.
Båtarna rundar kröken och kommer under Hammersmith Bridge
Oxford tog ledningen ganska snabbt...
Men Cambridge låg inte många roddtag bakom. Det blev iallafall Oxford som tog hem segern till slut även om Cambridge ännu har flest segrar totalt. Förutom under de två världskrigen så har tävlingen hållits varje år sedan 1856. Där kan man tala om tradition.
Massor av följebåtar åker alltid efter roddarna.
När tävlingen var över gick vi till deras lokala pub för ännu en (för mig) drink. De sålde mousserat vin så valet var enkelt. Jag gillar när de serverar det i gammaldags glas.
Vid 20-tiden var Steve och jag hemma igen och resten av kvällen låg vi i soffan och tittade på engelsk TV när den är som bäst, bland annat ägg som kläcks under live-sändning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...