12 april 2013

Mat i mängder och redo för take off

Kappsäcken är packad, jag är incheckad på flyget och taxin är bokad. Jag är mer än redo att åka hem till Finland. Min kompis Jenny kommer att åka med exakt samma flyg så vi checkade in samtidigt i morse för att få platser bredvid varandra. Facebook-messengern gick varm och efter lite problem, då min platsvalsida inte visade lika många lediga platser som Jennys, så lyckades vi äntligen få allt fixat. Vi kommer också att ta minicab till flygfältet. Jenny tänkte först ta buss och tåg men kom på "bättre" tankar:-) Det kommer inte att bli så fasligt mycket dyrare eftersom vi är två och det är framförallt så praktiskt.

Eftersom jag inte kommer att besöka något gym (det närmsta ligger ca 25 km från min by) när jag är i Finland så gick jag på ett extra Body Conditioning-pass idag så nu har jag gjort 7 pass den här veckan.

Ikväll fick jag äran att snofsa till Steve lite. Han hade varit till hårfrisören på dagen och var inte nöjd, tyckte att det var för långt ännu. Av någon orsak får han tunghäfta när han går till frisören och vågar aldrig be dem klippa mer så det blir jag som får avsluta jobbet. Nå, då får jag det iallafall som jag vill ha det:-)
Den här veckan har jag ätit ute både på onsdag och torsdag, man måste ju hinna roa sig också mellan jobb och gym:-)

På onsdag träffade jag Suss. Vi gick till en restaurang som heter Harry's Bar som ligger ett stenkast från vårt tidigare jobb i Monument. Jag har varit där tidigare, för ca 5 år sedan. Maten var riktigt bra men inget som jag skulle betala fullt pris för, nu fick vi 50 % rabatt. Restaurangen ligger mitt i finansdistriktet och då är priserna därefter, de räknar med att kunderna har råd. Anyway, vi hade iallafall en mycket trevlig kväll och hann behandla både krämpor (de blir fler ju äldre man blir och tar upp allt större del av diskussionen:-), jobb, stress, resor, påskens aktiviteter, tandblekning, ishockey-VM, träning, trevliga matupplevelser ... livet helt enkelt.

Vi beställde båda krabb- och avokadosallad till förrätt som var riktigt fräsch och god.
Jag valde bräserad hare till huvudrätt med bacon och gräddsås. Den var också god. Jag bytte potatisen mot gröna bönor.
Hoppsan, där fastnade Suss på bild också:-) Till efterrätt delade vi på en ostbricka.
Något som irriterar både Suss och mig är när servitörerna envisas med att fylla på vinet åt en. Det är så störande för de kommer springande var och varannan minut för att fylla på vinglas som inte behöver fyllas på, bara för att förhoppningsvis kunna sälja ännu en flaska. På 15 minuter hade de fyllt på tre gånger och flaskan var slut innan vi ens fått huvudrätten! Vi beställde emellertid inte in någon ny flaska, så lättlurade är vi inte, utan drack upp det vi hade i de överfyllda glasen till huvudrätten och tog bara var sitt extra glas till osten.

På torsdag var det dags för middag med Ivonne och den här gången gick vi till en av mina gamla favoriter, Albannach, i Trafalgar Square (också 50 % rabatt:-). Jag tror jag har varit dit med alla andra kompisar förutom Ivonne så det var dags:-) De hade tyvärr förnyat sin meny så många av mina favoriter fanns inte längre och det var fler rätter än tidigare som inte täcktes av rabatten.

Iallafall tog jag en god lax- och makrillmousse till förrätt.

Ivonne inspirerades av mitt eviga matfotande så hon tog också en bild av varje rätt och skickade den till sin pojkvän att dräggla över:-)
Till huvudrätt valde vi hjort och även om rätten var god skulle vi aldrig betalat fullt pris, 24 pund, för tre små köttbitar, nej tack. 12 pund var på smärtgränsen.
Även nu blev det ostbricka a la miniatyr till efterrätt. Tacka vet jag portionerna på Hudsons, därifrån går man aldrig hungrig. Jag beställde ostbricka där en gång och fick ta hem mer än hälften i  en "doggy bag". Sådana portioner gillar jag:-)
Tanken var att vi efter middagen skulle gå på ännu en drink till en pub bredvid, det blev en flaska Prosecco då den var så fasligt billig, 14 pund för en flaska. För bra deal för att säga nej. Ett sånt billigt mousserat vin har jag aldrig sett på någon annan pub eller bar tidigare. Vi stannade på puben tills de stängde, vilket inte säger mycket då de flesta pubar stänger dörrarna 23.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...