20 april 2013

Fredagsbastu och After Work hemma

Så var det helg igen, vart försvann veckan får man fråga sig?! Imorgon bär det av tillbaka till London och vardagen igen.

Igår var morsan och jag en sväng till Jakobstad under förevändningen att vi skulle besöka den årliga vårmarknaden. Den riktiga orsaken var att jag hade sett ett par tuffa beige stretchjeans med fickor på sidan på Lindex när jag gick på stan med Maria i onsdags. Jag orkade inte prova dem då utan tänkte jag skulle göra det när jag åkte till Vasa i torsdags istället. Väl i Vasa upptäckte jag att de inte hade byxorna på någon av de två Lindexerna i stan och inte på deras webbsajt heller när jag kollade.

När vi kom fram gick vi genast till Lindex och där hängde byxorna och väntade. Jag tog ett par, provade och betalade. Mission completed:-) Jag hatar att köpa byxor så när man hittar ett par som passar så är det bara att slå till, den här veckan har jag till och med hittat två par.

Resten av fredagen var ganska lugn. Jag hjälpte farsan att ta ett foto av "fasfar" och "fasmor", dvs. min farfarsfar och farfarsmor som ska illustrera inbjudan till vår släktträff i sommar. Hoppas alla kan delta.
Fasfar och fasmors bröllopsfoto som togs i Philadelphia, USA, i slutet av 1800-talet. Ett mycket stiligt par.
Till middag blev det en god kycklingcurry som vi åt med stekt blomkålsris och sallad. Fantastiskt gott. Jag hittade receptet i Anna Hallens kokbok, "LCHF-husmanskost"
Currykycklinggryta
4 portioner

600 g kycklingfile
2 röda paprikor
2 gula lökar
5 msk smör att steka i
3 msk curry
1 msk paprikapulver
5 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 msk kinesisk soja
2 krm svartpeppar

Gör så här
Skär kycklingfileerna i bitar. Skölj, kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och skär löken i klyftor. Bryn kycklingen i smör i en stor gryta. Tillsätt paprika, lök, curry och paprikapulver och låt fräsa cirka 3 minuter. Tillsätt vispgrädde, creme fraiche, soja och peppar. Servera med blomkålsris.

Kvällen avslutades med bastu och ett par läckra och snygga drinkar som farsan skakade ihop framför svenska Lets Dance.
Elvis lever verkligen enligt visdomsorden på kudden, "I never think of the future - it comes soon enough".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...