28 mars 2013

Kattskitskaffe

Idag har jag hunnit både med 2 timmar på gymet, jobb och en liten utflykt till Richmond. För Steve är ett besök till någon av cykelaffärerna i staden ett måste, han blir som en mus i en ostaffär:-). Den vi besökte idag var ny för oss och de råkade ha ett av hans favoritmärken, Cannondale. Den han håller i är ett rent "fynd", bara £1 500, det fanns också sådana som kostade över £6 000. Jag skulle aldrig betala så mycket för en cykel. Sist och slutligen beror det på den som sitter på sadeln, inte cykeln.
Ett av målen med Richmond-besöket var kaffe- och tebutiken Rosie&Java. Jag hade fått tipset från en annan London-blogg (bloggar är guldgruvor när det gäller information om olika ställen). Jag fick med mig två olika kaffe, ett påskkaffe med chokladmak och ett som heter Cat Poo Coffee (kattskitskaffe).

Läs mer om kaffet här: Kopi Luwak (engelska: Civet Coffee) är en mycket dyr sorts kaffebönor. De skördas i Indonesien och på Filippinerna, men inte direkt från kaffebusken. Kopi Luwak utvinns istället ur spillningen från det kattliknande djuret indisk palmmård. Palmmården äter bara de bästa sorterna av kaffebären och efter att de passerat djurets matsmältningssystem kan kaffebönorna plockas ur dess avföring för rengöring och rostning.

En påse med 50 g kaffe kostade £15 så det är inget man dricker varje morgon:-) Jag bryggde genast en kopp när jag kom hem och måste säga att det var riktigt gott, mycket mjukare i smaken än annat kaffe som ofta smakar lite bränt.
Jag såg också att de sålde te som plockats av apor. Det kostade också £15/påse...de får mer betalt än lokalbefolkningen tror jag:-)

4 kommentarer:

  1. Haha, vad kul att du köpte det! Dyrt, jag vet - men kul att ha hemma. :)

    Cyklar Steve mycket? Jag brukade cykla mycket oftare, tyckte min racer för £850 var mycket...skulle aldrig våga äga något dyrare, men det är klart, en dyrare cykel cyklar man väl bara på och lämnar inte ur sikte utanför någon affär eller så.

    SvaraRadera
  2. Jo Steve är en riktig cykelsnobb, det måste vara en tävlingscykel och han skulle hellre dö än sätta sig på en mountainbike eller liknande:-) Han köper oftast ramen separat på ebay (vi har väl typ 5 på vinden just nu:-) och sedan bygger han ihop den själv. Han cyklar nästan varje dag när vädret tillåter, och långt, är ofta ute minst ett par timmar, så han är verkligen seriös med sporten.

    SvaraRadera
  3. It is a nicely written blog post. However I'm not good at understanding German language. It was the site - www.rosieandjava.com which allured me to read this article.

    Regards,
    Finn Felton
    Kopi Luwak

    SvaraRadera
  4. Hi Finn, thank you. Yes, I think you get a more correct translation by translating it from Swedish into English with google translate.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...