18 februari 2013

Jersey - dag 1

Så är man tillbaka i den småtråkiga vardagen igen. Här kommer iallafall några bilder från vår långhelg i Jersey i ett par tre inlägg för att de inte ska bli så långa.

Flyget till Jersey gick halv 9 på morgonen från Gatwick och 45 minuter senare var vi framme. Flygvärdinnorna fick verkligen jobba snabbt för att servera frukost och kaffe till alla. När vi landade på Jersey möttes vi av blå himmel och en man som körde oss till vårt hotell, Loungeville Manor. Han berättade att det hade regnat i månader så det verkade som vi kom vid exakt rätt tidpunkt.
Byggnaden är verkligen imponerande, inte undra på att nazisterna valde den här byggnaden som sitt högkvarter under kriget.
Vårt rum var nästan lika stort som vår lägenhet. Vi hade utsikt mot framsidan på hotellet.
Vår sängkammare/vardagsrum. Steve försöker luta sig ut ur bild men se det fungerar inte:-)
Toaletten hade både badkar, dusch och två handfat.
Jersey använder pund men de har sina egna pengar med en glad drottning på. Man kan använda brittiska pund i Jersey men inte Jersey-pund på engelska fastlandet.
När vi checkat in var klockan bara 11 så vi gick de två km till "huvudstaden" St Helier för att kolla runt. Affärerna är i stort sett desamma som i London men vi hittade en fiskmarknad där vi ganska omgående beslöt oss för att köpa vår lunch. Inte de här sniglarna utan...
1 kilo jättestora räkor och några hundra gram musslor. Vi gick också in på en matvaruaffär där vi köpte peppar, citron och majonnäs...alla ett måste när man äter skaldjur.
Därefter sökte vi oss till stranden och satte oss på en bänk, skalade räkor och njöööt.
Med magarna fulla av skaldjur vandrade vi runt ännu en timme i stan innan vi styrde kosan mot hotellet igen.

Vår ingång låg genast till vänster om huvudingången.
Av någon konstig orsak så hade de ingen minibar på rummet och jag tvingades kyla ner mina miniflaskor med mousserat vin som jag köpt på Gatwick (Steve tycker inte om mousserat vin och då passar småflaskor bra) i handfatet fyllt med kallt vatten. Hotellet vill uppenbarligen att man bara ska köpa deras drycker, men 12,50 £ för ett glas mousserat vin tycker jag är väldigt magstarkt när jag fick dessa tre för 11 £.
I vår "deal" ingick frukostbuffe varje morgon och två trerätters middagar. Eftersom det var Alla Hjärtans Dag den första kvällen så passade vi på att äta vår första middag på hotellet.

Jag valde avokado- och kycklingsallad till förrätt och den måste jag säga var helgens sämsta rätt. Jag har aldrig tidigare ätit stenhård avokado och det var ingen höjdare.
Min huvudrätt som var "röd snapper" var däremot jättegod.
Och efterrätten gick också ned utan problem, passionfruktmousse och glass. Servicen på restaurangen, och hotellet, var bästa möjliga, man fick inte ens bära sitt glas själv från baren till restaurangen eller vice versa utan de kom genast rusande med en silverbricka:-) Vi behövde heller aldrig ge vårt rumsnummer utan de visste på vilken räkning de skulle sätta upp drinkarna...månne de tog hemliga foton av en när man checkade in:-).
När vi sent om sider återvände till våra rum så hade städerskorna bäddat upp vår säng och arrangerat våra pyjamas. Det är inte utan att man blev full i skratt. Jag hade också fått tre rosblad på kudden.

Sängen var supermjuk och bred och vi somnade som barn på bara några minuter. Allt detta resande tar på energin:-)