19 december 2012

Winter Wonderland

Så har man kommit hem till ett vintervitt och juligt Finland. Det ser inte ut att bli någon grön jul i år som tur är. Resan gick hur smärtfritt som helst, jag fick till och med bagaget som jag checkade in.

Idag har jag jobbat lite, gjort lunch till mig och föräldrarna som blev chicken nuggets och grönkålsgratäng (recept i slutet), gosat med familjens katt Elvis som är tjock som en hårig julgris just nu och slappat på soffan. Jag tvingade också ut mig på en promenad genom byn för att röra på mig lite. Det var cirka -10 så ganska skönt väder.
Farsans nya julkonstverk till vänster
Julbocken står på plats
Elvis med lysande ögon, dubbelt så tjock jämfört med i somras.
Nej, nu ska jag kolla på "Jul med Ernst" på TV, hela Sveriges pysselgubbe. Han kan alltifrån koka soppa på en spik och bygga ett matsalsbord av klädhängare.

Imorgon står frisör- och tandläkarbesök på agendan, kul och inte så kul. Därefter tänkte jag åka in till Jakobstad och kolla i affärer.

Grönkålsgratäng 
4 portioner

Grönkålen är som finast mitt i vintern. Till en gratäng kan du använda antingen färsk eller djupfryst grönkål. En trevlig vegetarisk julbordsrätt.

Ingredienser
500 g grönkål
1/2 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
50 g riven ost
3 ägg
1 dl grädde
1 krm riven muskot
1 msk smör
salt och malen vitpeppar

Gör så här 
1. Tina grönkålen om du använder fryst, och pressa ut så mycket vätska som möjligt. Hacka grönkålen fint. Smörj en ugnssäker form och sätt ugnen på 200°.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Vispa ihop äggen lätt och tillsätt grädde och ost, men spara 1 1/2 msk ost till gratineringen. Krydda med 1/2 tsk salt, peppar och nyriven muskot.
3. Fräs lök och vitlök i smör i en kastrull, löken ska mjukna men inte ta färg. Vänd ner grönkålen i löken, ta kastrullen från värmen och rör ner äggblandningen. Häll alltsammans i formen, strö över ost och låt formen stå i ugnen i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...