16 december 2012

Lyxig och enkel lördagsmiddag

Igår kväll lyxade Steve och jag till det med en trerättersmiddag som blev riktigt lyckad. Jag hade hämtat förrätts- och efterrättsrecepten från den här bloggen men ändrat dem lite. Recepten hittar ni i slutet av inlägget.

Till förrätt gjorde jag nötpanerad halloumi med blåbär. Man skulle inte kunna tro att halloumi och blåbär passar ihop men det gjorde det.
Till middag blev det färdigkryddad kyckling i ugn som vi åt med sparris och gräddstuvad grönkål. Grönkål är superhälsosam och full av vitaminer och antioxidanter.
Till efterrätt blev det lakrits- och citronpannacotta. De båda smakerna passade perfekt tillsammans. Jag serverade också pannacottan med lite blåbär som blev över från förrätten vilka bröt perfekt av mot det söta.

Här kommer recepten på för- och efterrätten

Nötpanerad halloumi 
2-3 portioner

1 förpackning halloumi
Finhackade hasselnötter (jag använde 1 dl mandelmjöl istället)
1 ägg
Blåbär

Gör så här:
Vispa upp ägget, finhacka hasselnötter (eller använd färdighackade som jag!). Skär halloumin i mindre skivor och doppa halloumin i ägget och sedan i nötterna. Stek på medelvärme i smör tills ytan fått min färg. Servera med lätt mosade blåbär.

Lakrits- och citronpannacotta
4 portioner

Citronlagret 
2 dl vispgrädde
0,5 dl erythritol/stevia blandning eller annan sötning (eller avstå!)
Rivet skal från 1 citron samt 1-2 tsk citronsaft
1 gelatinblad

Lakritslagret
2 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
0,5 dl erythritol/stevia blandning eller annan sötning (eller avstå!)
0,5 msk lakritspulver
1 gelatinblad

Gör så här (gör ett lager åt gången och låt stelna några timmar i kylen innan du börjar med nästa lager)
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Lägg citronskal och saft/lakritspulver i grädden, lägg i sötning och låt sjuda i 5 minuter. Ta av från plattan. Rör ner gelatinbladen. Låt svalna lite och häll upp i glas och ställ in i kylen minst 4 timmar! Lägg gärna på en plastfilm så att inte ytan får ett skinn..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...