23 december 2012

Dan före dopparedan

Det är ännu runt -20 grader här så jag har inte heller känt något behov av att sticka ut näsan. Min ena bror Owe, hans fru Anna samt min guddotter Sara sov över här inatt och har precis åkt hem till Vasa igen. Det är alltid jättekul att kunna träffas hela familjen, vilket endast sker två gånger om året.

Nuförtiden är det Ernst för hela slanten runt jul men han är ju så mysig.
Morsan, farsan och min andra bror Magnus åkte på gravgårdstour för att tända ljus på våra släktingars gravar. Jag tog på mig ansvaret att hålla ett öga på det flera timmar långa fruktkrämkoket. Ikväll blir det julens andra kolhydratsmåste, risgrynsgröt med en klick fruktkräm.
Ikväll blir det julbastu och sedan glögg. Finland är efterblivet när det gäller sockerfria alternativ, så här finns det bara glögg med socker att köpa; inte som i Sverige där man nuförtiden kan välja mellan många olika goda sockerfria glögger. Vill personer med diabetes dricka glögg får de antingen ta lite extra insulin eller avstå från den juliga drycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...