4 november 2012

Helgen

Här har det varit mer eller mindre full rulle sedan i fredags, men nu sitter jag och Steve och myser i vardagsrummet med värmen på. Lyx. Ute är det grått och kallt. Jag var en sväng till vårt shopping center idag också och hittade både det ena och det andra som vanligt på TK Maxx. Förutom ett nytt rivjärn kom jag också hem med två stora juldoftljus. Det vänstra doftar pepparkakor och det högra bär.
Jag köpte också en fantastiskt mjuk fleecetröja av märket Crew Clothing. Den kommer att vara perfekt när jag sitter och jobbar i ett utkylt vardagsrum. När jag gick igenom shoppingcentret såg jag också att de ska öppna en Vero Moda- och Jack and Jones-affär. Lyckan är gjord!!!
Till sen lunch gjorde jag en favorit i repris, Tacopaj med hemgjord guacamole. Himmelskt gott
Annars så gick fredag och lördag i uteätandets tecken. Jag sitter ju hemma hela dagarna så det är kul att ha en ursäkt att komma sig ut bland folk. Den här helgen har jag också kunnat ursäkta mig med att vi måste lämna lägenheten äv "hälsoskäl" eftersom vi målat alla dörrar med oljefärg.

På fredag mötte jag upp med Mia för lite catch upp. Vi gick först till puben Princess Louise i Holborn innan vi forsatte till Bloomsbury Street Bar and Restaurant för middag. På väg till restaurangen gick vi förbi de här färgglada hästskulpturerna.
Restaurangen var en typisk hotellrestaurang men maten var god. Innan våra förrätter fick vi en aptitretare som var någon slags grönsakssoppa och ost på tandpetare. De kom också med en brödkorg med allehanda godsaker. Inte bra för en som inte äter kolhydrater:-)
Till förrätt valde jag musslor och kammusslor i en gräddsås.
Och till huvudrätt blev det en saftig ribeye-stek för både mig och Mia, det var ju trots allt 50 % på hela menyn så onödigt att snåla tyckte vi:-) Jag valde bort potatisen och bad om gröna bönor istället vilket gick bra. Servicen var vänlig men typiskt för mer "sofistikerade" restauranger så kryllade det av servitörer. Vi hade allt som allt fem stycken som alla ansvarade för olika saker. Vi beställde vin av en som sedan hälldes upp av en annan. Alla var väldigt glada och trevliga, förutom han som kom med maten. Han pratade med  monoton röst utan minsta inlevelse och det kunde inte bli mer uppenbart att han helst hade velat vara någon annanstans:-)
Efter middagen hade vi tid för ännu en drink och vi provade på den vackra puben Cross Keys i Covent Garden. Jag gillar pubar som är fullsmockade av grejer, man blir aldrig uttråkad. När vi druckit upp vårt vin skildes vi åt och jag promenerade ned till The Strand för att ta bussen hem.
De här julgransbollarna i Covent Garden Market går inte av för hackor.
Jag gillar att ta bussen hem eftersom det är så avslappnande att sitta och gunga fram på bussen medan världen passerar. Får man platsen högst upp och längst fram är lyckan gjord.
Lördagen inleddes nästan på samma sätt som fredagen. Först lite jobb, gymbesök och sedan dörrmålning i ett par timmar. Vid 18 gav vi oss ut i kylan och åkte tvärs över London till stadsdelen Farringdon för middag på Little Bay. Tänk vad man utsätter sig för bara för att få mat man gillar:-).

Maten var lika god som vanligt och servicen bra, för bra. När ännu en servitör kom fram för att fylla på vin för tredje gången inom loppet av 10 minuter fick vi nog och sa att de inte behöver hälla vårt vin utan vi gör det helst själva. Ett par minuter senare kom en annan servitör och skulle hälla upp, men hindrades som tur var av den tidigare servitören. Det är så irriterande när man gång på gång blir avbruten i en diskussion av det eviga hällandet. Jag gillar inte heller att tvingas dricka snabbare än jag känner för det.

Min förrätt blev stekt lever som smälte i munnen, jag skulle ha kunnat äta en hel tallrik full. Steve fick brödskivan som låg under.
Till huvudrätt åt jag kycklingbröst som fyllts med lammfärs. En mycket bra kombination. Till rätten åt jag gröna bönor (igen) och brysselkål.
Efter middagen gick vi för ännu en drink på puben Exmouth Arms innan vi påbörjade den långa resan hem. Nå, det tog totalt 1 timme från dörr till dörr så inte så farligt för att vara London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...