18 september 2012

Tvivelsam läkarkunskap

Morgonen inleddes med jobb och en svettig och plågsam timme Body Conditioning. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, den instruktören är galen:-) Det irriterar mig dock att jag har problem att göra alla benrörelser till max eftersom ryggen protesterar efer en stund trots att jag spänner jag magmusklerna för kung och fosterland för att stödja upp ryggen. Nå, bättre att göra så mycket jag kan än skippa timmen helt.

På eftermiddagen gjorde jag ett återbesök till kolesterolläkaren. Han frågade hur det hade gått med kolesterolmedicinen och jag sade att det inte hade fungerat alls och berättade om mina sidoeffekter som inte hade försvunnit helt förrän en vecka efter att jag tog den sista tabletten. Han blev helt förvånad. Hallå, det tog mig 30 sekunder att hitta mängder av inlägg från människor som fått besvärliga sidoeffekter av Simvastin på svenska google. Då kan ni bara tänka er hur mycket man skulle hitta om man sökte engelska träfar.

Jag nämnde att jag nu ätit phytosterol-komplex. Han hade aldrig hört om det tidigare och när jag sade att det är ett kosttillskott så stängde han öronen och sade ingenting mer om det:-) Läkare vill inte höra ett ord om hälsopreparat. Jag frågade om mina senaste kolesterolresultat. De hade gått ned men naturligtvis inte tillräckligt enligt honom, troligen på grund av att jag avbrutit läkemedelintaget, tillade han. Så fick han det sagt också. Jag var emellertid nöjd. Jag sade iallafall till honom att jag INTE kommer att ta några statiner mer utan fortsätter med mitt kosttillskott. Då förslog han ett annat läkemedel som han försäkrade om och om igen inte var statiner. Jag sade ok då men det är inte säkert jag tar det. Det heter Ezetrol och jag har just kollat upp det på nätet. Alltså, surfar läkare inte på nätet alls??, det här läkemedlet verkar leda till ådeförkalkning OCH ökad cancerrisk, och det här enligt en undersökning som läkemedelsföretaget själv genomförde och som de väntade åratal med att publicera!! Om ni är intresserade kan ni läsa mer här (svenska).

Innan jag gick frågade jag också om jag kunde få mina testresultat eftersom jag testades med alltifrån EKG till ultraljud. Då svarade han att tyvärr har de inte rätt att ge ut resultat. Jag tyckte att det var lite konstigt eftersom det ju var MINA resultat. Han frågade sedan varför jag ville ha dem och jag svarade att jag tycker att det är intressant. När han skrivit ut och gett mig remissen för blodprov till mitt återbesök om fyra månader så såg jag att han också skrivit ut mina resultat till mig så det var ju snällt. Har nu gått igenom och det verkar som om min leverfunktion, benprofil och glukos var perfekta. Jag visste att glukosen skulle vara bra eftersom jag äter så lite kolhydrater, konstigt skulle det vara annars:-) men var speciellt nöjd med min benprofil, jag vill ju inte få benskörhet. Det verkar som mina många år på gymet har fungerat eftersom det i princip är det enda som kan motverka benskörhet, att dricka 1 liter mjölk om dagen hjälper inte:-)

6 kommentarer:

  1. KOnstig läkare...och jag är mycket misstänksam mot det där att han inte får lov att visa resultatet för dig. Jag brukade nämligen jobba på sjukhus med patienters rättigheter och på den tiden var det i alla fall lag på att patienten alltid hade rätt till att se det som skrevs ner. Tyvärr tar många läkare rätten till sig att bortse från dessa lagar och lurar in patienter både det ena och det andra.

    SvaraRadera
  2. Mina kolesterolvärden sköt i höjden när jag åt strikt lchf-kost. Jag fick också riktigt besvärlig halsbränna, och den försvann inte när jag slutade med lchf, så den får jag väl leva med resten av livet.
    Jag trivdes rätt bra med lchf, men var tvungen att konstatera att den inte passar allas kroppar.

    SvaraRadera
  3. Sofia, jo, jag tyckte att det var underligt. När jag bett om samma info från min GP så har jag alltid fått den utan problem. Tur att han printade ut infon iallafall. Eller så skämtade han, men då var det lika dåligt skämt som Steves:-)
    alegni, det skulle ha varit intressant att ha testat mina kolesterolvärden innan jag började äta LCHF, om de var höga redan då. Jag kommer dock att fortsätta på den inslagna vägen men använda mer av det superhälsosamma kokosfettet och mindre smör. Låter jobbigt med halsbränna, något som jag aldrig haft som tur är.

    SvaraRadera
  4. Jo, så länge du inte mår dåligt av kosten, är det nog bara att fortsätta. Mina tarmar gillade kosten jättemycket, det var så lungt och stilla i dem på den tiden. ;)
    Min halsbränna är inte den sorten som bränner, utan jag får ont i matstrupen och så känns det som om jag hade en pingisboll i halsen och som om jag skulle kvävas.
    Trevlig onsdag!

    SvaraRadera
  5. När jag började med kosten så gick mina magproblem bort på en dag. Tänk att det kan vara så enkelt att slippa många års besvär. Min mage och tarmar är helt i harmoni nuförtiden.

    Har du varit till någon läkare med din halsbränna? Låter ju jättekonstigt, som om den skulle svälla upp av något.

    SvaraRadera
  6. Jag får också halsbränna när jag äter mycket fett och kött, hade samma problem som alegni när jag åt LCHF strikt. Tror det har att göra med galla och levern som är i obalans och därför inte kan förbränna fettet på nåt sätt. Så man borde få levern i balans först och gallblåsan för att inte få problem med LCHF-kosten. Så har jag tolkat detta.
    Alla patienter har rätt att få se sina journaler, få kopior av dem osv. Jag hade nog sett till att prata med läkarens överordnade för att han inte ska sätta såna griller i nån annan.
    Klart att läkarna vet om medicinernas bieffekter men de väljer att inte prata om dem eftersom de då inte får kunder och alltså ingen bonus av läkemedelsbolaget, tyvärr. Money talks!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...