25 september 2012

Chicken nuggets med zucchinipytt - LCHF

Det har varit ett par tämligen händelselösa två dagar, inget nytt under solen alls. Allt jag gjorde igår, förutom att jobba var att gå på två gympass, Body Combat och två timmar senare Zumba. I morse var det dags för en timme Body Conditioning som vanligt men oj vad jobbigt det var. Mina muskler var helt kraftlösa eftersom jag hade ordentlig träningsvärk efter gårdagens combat, trots att man inte slår och sparkar mot någon men rörelserna måste vara behärskade. Man vevar med andra ord inte runt som om man attackerats av en myggsvärm utan fokuserar sina slag och sparkar mot en inbillad person och stoppar slaget där man tror dennes huvud eller mage är:-).

Ikväll gjorde jag en fantastisk middag, om jag får säga det själv, Chicken nuggets med två olika dippsåser och zucchinipytt. Jag har aldrig köpt chicken nuggets på snabbmatsrestaurang eftersom jag inte tycker om fritterad mat alls, men när jag hittade det här receptet på en LCHF-matblogg så måste jag bara prova eftersom man tillagade dem i ugnen. 10 poäng av 10 möjliga säger jag, så saftiga och fulla av smak. Jag hittade nuggetreceptet på den här bloggen som jag bara ändrade lite eftersom jag inte hade jordnötter.

Chicken nuggets 
4 port
4 kycklingfiléer
2 dl mald mandel (man kan också använda andra malda nötter eller sesamfrön, det är crunshen som är det viktigaste)
ca 2 dl riven parmesan eller nån annan smakrik ost
chicken & steak-krydda från Santa maria
2 st ägg

Riv ost på den fina sidan av rivjärnet. Blanda nötmjöl, riven ost och krydda med chicken & steak-kryddan på ett stort fat, smaka av blandningen så det blir lagomt kryddat. Vispa upp äggen i en skål med en gaffel. Skär upp kycklingen i bitar, ca 2x2cm. Doppa varje kycklingbit i först äggen och sen i ost- och nötblandning och lägg sen på en plåt med bakpapper på. Ställ in i ugnen på ca 200-220 grader i ca 20 minuter. Vid behov kan du sätta grillfunktionen på 250 grader på slutet tills nuggetsen får fin färg, håll koll så det inte bränns vid. Servera med röror.

Currydipp
1,5 dl creme fraiche
1 msk curry
salt
nymald svartpeppar

Het dipp 
1,5 dl creme fraiche
1 msk stark chilsås
1-2 tsk sambal oelek
salt

Gör så här: Blanda samtliga ingredienser. Ställ kallt i väntan på servering.

Och sen zucchinipyttet som man kan använda till lite vad som helst:-)

2 zucchini
1 lök

Hacka zucchini och lök i små tärningar a la pyttipannastorlek. Stek till allt är mjukt och krydda med salt och svartpeppar.

2 kommentarer:

  1. Oj, det där lät jättegott, och ska testas inom kort!
    Och vad flitig du är med träningen!

    SvaraRadera
  2. Jo, testa, underbart goda!! Nu när jag inte längre går på gym för att försöka bränna kalorier (har aldrig tappat ett enda gram av att springa på gym) så är det plötsligt kul. Nu gör jag det för att stärka mina muskler.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...