3 augusti 2012

Kväll på Powder Keg

Igår träffade jag Nina och hennes man Andrew för drinkar och mycket trevliga diskussioner på vackra baren Powder Keg. Nina är en österbottning i förskingring precis som jag. Tänk, vi har bott på 10 minuters promenadavstånd från varandra i två år och inte vetat om varandra. Tur att internet och Facebook finns för det var via Facebook-sidan Finlandssvenskar i London som vi fick kontakt.
Eftersom ingen av oss hade ätit middag så beställde vi in två fisktallrikar och senare även en osttallrik som ackompanjerades av en flaska gott rödvin från Sydafrika.
Boer & Brit - The Field Marshall. Tyckte att etiketten var lite kul.
Jag är väldigt svag för snygga eller humoristiska produktförpackningar.

4 kommentarer:

  1. Måste vara roligt att få " lufta" lite dialekt i London också!

    SvaraRadera
  2. Det är det verkligen, jag skulle inte vilja bli en sån som pratar "fint" när jag kommer hem till Finland för att jag har glömt min dialekt. Inte för att jag tror att det finns någon risk för det:-)

    SvaraRadera
  3. Jag blir så nyfiken på denna österbottniska dialekt....vad räknas som att prata 'fint' i finlandssvenska? Är det i Helsingfors som man använder mycket finska ord i svenskan eller gör man det i Österbotten också? Som 'kivas' t.ex?
    Dialekter och språk intresserar mig!

    SvaraRadera
  4. När man pratar fint, eller snarare högsvenska, så pratar man utan dialekt. När jag gick i skolan, och så är det nog fortfarande, måste lärarna tala högsvenska till eleverna medan eleverna kunde och kan tala dialekt.
    Jo, det är i huvudstadstrakten och Åbo som man ofta drar till med finska uttryck. I Österbottensvenskan är det väldigt tunnsått med finska uttryck eftersom vi främst tittar på svensk TV och är urdåliga på finska. Vi är som fastlandets Ålänningar:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...