7 juli 2012

Utflykt i Whitechapel

Idag mötte jag upp med Mia i Whitechapel, Jack the Rippers gamla jaktmarker. Vårt första mål var en vintage-affär som heter The East End Thrift Store. Vi hann promenera i ca 10 minuter innan vi kom på att det kanske är bästa att kolla Google maps för att se om vi gick rätt. Det gjorde vi inte, vi gick åt motsatt håll. Jag har världens sämsta "vädersträckssinne". Om jag känner att en riktning är rätt så är den garanterat fel.

Nå, efter ytterligare promenerande så kom vi äntligen fram. Det fanns mycket 80-talskläder som varken jag eller Mia var intresserade av, eftersom vi ännu inte hämtat oss från alla tröjor med axelvaddar och stentvättade jeans som vi bar. Jag hittade iallafall ett smalt bälte med mjukt flätat läder som jag har behövt köpa i evighet.

När vi gått igenom hela utbudet styrde vi kosan mot Brick Lane. Naturligtvis gick vi för långt, fick kolla google map, vända om och gå en bra bit tillbaka. Vi intalade oss att det aldrig skadar med lite motion:-)

När vi äntligen hittade Brick Lane gick vi in på den första öppna indiska restaurangen för lunch, allt promenerande hade gjort oss hungriga. Den här restaurangen erbjöd valfri förrätt, huvudrätt, glas vin samt ris och naan-bröd för under 10 pund. Inte dåligt. Jag bad dock om att få en sidorätt istället för ris och naan-bröd och det gick hur bra som helst. Mia gjorde samma sak. Servitören tyckte säkert att vi var konstiga:-)

Till förrätt blev det tandoori-kyckling
Och till huvurätt Sheesh kebab med spenat. Gott och mättande även om det inte var lika bra som de som jag och Steve normalt går till.
Stärkta av maten fortsatte vi in på Brick Lane och kollade i ytterligare några vintage-butiker innan vi slog oss ner i en bar med öppen framsida och satt och pratade om allt mellan himmel och jord i ett par timmar medan turisterna gick förbi. Vädret var molnigt men varmt så det var riktigt skönt att sitta inomhus men ändå utomhus.
Scientologer?
Det var en jättetrevlig dag utan stress och innan vi skildes åt kom vi överrens om att vi måste utforska östra London mer.

3 kommentarer:

  1. jag kommer gärna, är dit så sällan numera.

    SvaraRadera
  2. det är också en stadsdel jag inte utforskat så mycket. Synd att inte jag var med er, mitt lokalsinne är superbt ; )

    SvaraRadera
  3. Jenny, låt oss ta en tur dit när jag kommer tillbaka från Finland.

    Maria, ja det skulle inte skada att ha någon med gott lokalsinne med sig:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...