31 juli 2012

Semesterns sista dagar

Så är då väskorna packade, imorgon bär det av till flygplatsen redan kl 4 på morgonen. Hur okristligt som helst men vad gör man när man har en timmes bilresa till flygstationen och flyget avgår kl 6. Jag brukar inte resa så här tidigt men det var stört omöjligt att få något senare flyg till vettigt pris den här gången. Jäkla OS:-) I morse fick jag emellertid textmeddelande från Finnair med erbjudande om att uppgradera till business class med några av mina air miles. Jag nappade på erbjudandet eftersom jag inte hinner samla på mig tillräckligt många poäng för att få en gratis resa innan de förfaller.

Igår träffade jag mina kompisar Maria och Mia i Jakobstad. Vi åt middag på restaurang Pavis som ligger vackert vid havet. Det var verkligen kul att träffas och få "skvallra" lite och äta god mat:-)
Det blev kräftcocktail till huvudrätt och kyckling med pestosås till huvudrätt. Mycket gott och LCHF-vänligt.
Min guddotter Sara hälsar på hos mina föräldrar i två nätter medan Owe och Anna är på Bruce Springsten-konsert i Helsingfors. Det är första gången som hon är ifrån sina föräldrar så länge men det har gått superbra. Hon har inte gråtit en enda gång eller frågat efter sina föräldrar utan är idel solstråle från hon stiger upp till hon går i säng. Sonjas mamma sade att hon tyckte att det är fantastiskt att hon är på så gott humör hela tiden. Där har vi en självständig ung dam:-)
Eftermiddagen spenderades på Storsand med Sonja och hennes föräldrar, Magnus, morsan och Sara. Vi hann få några timmar på stranden innan molnen och regnet kom och jag kunde också simma en sista gång. Sara njöt i fulla muggar och sade flera gånger "vad det är vackert väder", ett väldigt vuxet påpekande från en sån liten tjej:-)
Sista middagen med Sonjas föräldrar som imorgon åker hem igen.
Morsan hade tagit hela gänget på blåbärsplockning tidigare under dagen, så till efterrätt blev det hemlagad blåbärspaj (med gräddfil) och vaniljglass. Från och med imorgon blir det svångremmen på när det gäller kolhydrater:-)

Nej, nu är det väl dags att gå och knyta sig några timmar, kvart före 4 blir det uppstigning igen.

1. Hoppas din resa tillbaka till London gick bra! Den där maten du åt såg himla god ut, ska kanske ta och göra en tomat och mozzarella sallad till mig själv vid lunchtid. :)

2. Jenny, tack, det är kul att vara efterlängtad, gör det så mycket roligare att återvända:-)
    Sofia, jo resan gick som på räls, inga köer någonstans. Trodde nästan jag kommit till fel flygplats:-) Mozzarella är sååå gott, och gärna med massor av färsk basilika.